Xilvo schreef: ↑ma 31 okt 2022, 13:07
\(\nabla \cdot \vec{B}=\frac{\delta \vec{B_x}}{\delta x}+\frac{\delta \vec{B_y}}{\delta y}+\frac{\delta \vec{B_z}}{\delta z}=0\) betekent dat de
divergentie van het veld nul is.
Populair gezegd, in ieder klein volume-elementje komen evenveel veldlijnen binnen als er uit gaan.
Eenzelfde relatie geldt voor het elektrisch veld op plaatsen waar geen lading aanwezig is. Is er wel een lading, dan fungeert die als 'bron' voor veldlijnen en dan gaat de relatie niet meer op.
Zoiets geldt ook voor de hoeveelheid water die door een volume-elementje stroomt. Komt er links meer in dan er rechte uitkomt, dan moet dat extra water er in een andere richting uitkomen.
Dank je wel, nu begrijp ik het al beter.
Dat is wel iets wat me opgevallen is op facebook.
Ik deel vol enthousiasme PBS (space time), maar maak de denk fout dat als ik het begrijp, de andere het dan ook wel begrijpen.
Stiekum moet je toch wel aardig wat wiskunde gehad hebben, of moet ik zeggen algebra.
Toch vind ik dat wel het mooie van internet, er staan lessen van Amerikaanse universiteiten op het net, en die beginnen bij het begin.
F=mxa, maar veel van me facebook vrienden haken daar al af. Gelukkig heb ik dit forum, voor de minder makkelijke vragen. gevonden.