In het huis waarin ik ik het vorige topic over de doosboren naar verwees, is begonnen met sleuven te slijpen in de muren. Het huis is van de jaren 30 vermoedelijk. Tussen de muren zijn er in elk geval al kranten gevonden van begin jaren 50. In de muren zitten de stenen vaak wat los en heb ik een slecht gevoel bij de mortelspecie die nog tussen de stenen zit. De vloeren zijn van hout.
Ik vraag mij dan ook af wat het slijpen van die muren doet met de stabiliteit. De eigenaar en ik hebben daar in elk geval geen te best gevoel bij. De muren bestaan uit twee rijen bakstenen. Zo'n lange sleuven over een lange horizontale afstand lijken mij niet ideaal. Zeker niet in de gevallen waar het gaat over een scheidingsmuur tussen twee slaapkamers zoals op de foto waar ik langs de twee kanten van de muur zou slijpen. Er zou bvb ook rond de deur op de foto geslepen moeten worden.
Zonder al dat slijpen is inbouw natuurlijk niet mogelijk. In de vloer gaat ook niet zomaar. Zijn er vuistregels om te weten wat kan / mag? Ik vind op het internet hier en daar terug dat je moet opletten.
Alternatief is opbouw, maar dat is niet echt mooi. Hier in daar zou plintkabelgoten nog kunnen, maar daarmee rond een deur gaan is ook niet evident.