Volledig akkoord met jou hoor. Maïs is bijvoorbeeld een C4 plant. Hij ontstond in tijden dat er een... tekort was aan CO2 en kon het dubbele aan CO2 opnemen na een tijdje aanpassing. Nu kunnen we die tweemaal oogsten in een jaar, maar enkel omdat we die zelf zo planten in bepaalde gebieden. Wilde maïs is nog steeds 1 X per jaar maar met een hele sterke groei. In serres pompen we massa's CO2 in en het zijn ook die CO2 meters die ik gebruik voor mijn persoonlijke en zakelijke metingen (je kunt die instellen per groentensoort), maar ook hier moet je opletten: Die planten groeien net in omgevingen waar een grotere vochtigheid is in H2O en snellere temperatuurwisselingen, die ook hun invloed hebben op de CO2 (hoe warmer hoe meer broeikasgassen kunnen trillen in de luchtmoleculen). Als je dan nog meer extra koolstof gaat inspuiten, heeft dat geen echt effect meer. Je kunt van een C4 plant bij wijze van spreken geen C8 plant maken... Licht is essentieel voor fotosynthese.Herman66 schreef: ↑wo 01 jul 2020, 12:53 Wij mensen gaan toch ook niet meer zuurstof gebruiken als er meer zuurstof beschikbaar is. Als je de inspanning verhoogt dan pas gaan mensen meer zuurstof gebruiken.
Voor de boom geldt hetzelfde. Meer CO2, water en licht en dan pas zal de boom meer CO2 op gaan nemen.
Bomen zijn net mensen alleen precies andersom.
Op hele simpele manier leg je trouwens uit waarom de blaadjes van de bomen vallen bij het seizoen met te korte dagen en van daaruit te lage temperaturen. Want ook temperatuur hangt samen met de invalshoek van de zon en van daaruit met de lengte van de zonnestraling. Zon op aarde. Die paar PPMiljoen CO2 lijkt meer en meer een natuurlijk systeem te zijn waar de mens een ietsjepietsje tijdelijk kan toevoegen, maar die altijd weer op hun natuurlijke ritme terugvallen. Oceaan (75%) neemt wel op wat te veel is, en staat wel weer op wat te kort is.
Vele grote woorden overal, maar duizenden berekeningen die elkaar tegenspreken met meest pessimistische scenario en dan bijvoegen van een meest optimistische scenario, verraden veel over de malafide manipulaties en weinig over het echt meest optimistisch of meest normale scenario, en dat is dat de natuur geeft en neemt, en de mens dat tijdelijk een beetje kan verstoren, maar met elke poging dat te corrigeren op een andere plaats met een andere voetafdruk soms nog meer schade aanricht dan hij oplost met zijn 'inventieve oplossingen'.
Homo Sapiens Sapiens? Mmmmm. Ik toch niet, hoe langer ik studeer en hoe meer ik weet, hoe dommer en nietiger ik mij vol. Ben daar ook blij en gelukkig mee. Stel je voor dat ik het wel weet, dan ik zeker en vast alles mijn schuld. En zoveel verantwoordelijkheid kan ik alleen niet dragen. Laat dat maar aan 'God' over, haha. +je