Moderators: Michel Uphoff, jkien
Vanuit de fotografie weet ik een andere oplossing: simpelweg je statief verzwaren. Bind bijvoorbeeld een touw om de top van het statief, waar de poten bij elkaar komen, en hang er enkele decimeters lager iets zwaars aan (een emmer zand?). Niet hoogdravend en meestal geen lange-termijn oplossing, maar het stabiliseert wel erg goedah,het schommelen door het beeld komt door een veel te licht statief en kan alleen verholpen worden door er een aandere aan te kopen
Hallo Kenneth..Hoi, ik zou dolgraag beginnen met sterrenkijken, ik heb een eigen sterrenkijker (weet preciese type niet) maar om de een of andere reden zie ik enkel lichtpuntjes. Het is mij echter een paar keer gelukt om een mooi beeld van de maan te vinden, maar toen begon het beeld plots te bewegen, wat kan ik tegen deze twee problemen beginnen? Ik dacht dat mijn telescoop gewoon bewoog door de wind, en door de enorme afstand is een afwijking van een paar graden al fataal voor het beeld dat je krijgt Kan ik enkele tips krijgen? Ik ben enorm geinteresseerd in het heelal...