Ik ben met een student mee aan het kijken naar een opgave over een frequentieomvormer. Ik heb in LT spice de omvormer gemodelleerd. De omvormer is 3-fasig.
Het zijn IGBT's die gestuurd worden door driehoekgolven die snijden met sinussen. Voor aan de opgave te voldoen moet een bepaalde arbeidsfactor bekomen worden. Ik ga ervan uit dat ik ook heel wat harmonische ga hebben in de belasting in ster rechts op de figuur. Voor de berekening van de arbeidsfactor, worden dan die harmonischen weggefilterd of wat is de conventie om dat te berekenen als er hogere harmonischen zijn?
Tweede vraag is wat afhankelijk van de vorige vraag, hoe bereken je de arbeidsfactor het gemakkelijkst met LT spice?
Ik kan met een transiënte analyse spanningen en stromen tekenen. Schijnbaarvermogen kan ik wel snel berekenen op basis van amplitude spanning en stroom. Actief vermogen daarvoor moet ik kunnen integreren. Allemaal een beetje afhankelijk ook van wat ik moet doen met die hogere harmonischen natuurlijk in eerste instantie.