ik begreep dat de vraag ging over ''om vast te stellen of lichtsnelheid op een bepaalde manier variabel is'' dat dat specifiek over een functie van de snelheid van de bron gaat heb ik er niet uit begrepen. ik heb het dus heel algemeen opgevat.
ik begreep dat de vraag ging over ''om vast te stellen of lichtsnelheid op een bepaalde manier variabel is'' dat dat specifiek over een functie van de snelheid van de bron gaat heb ik er niet uit begrepen. ik heb het dus heel algemeen opgevat.
ik dacht meer aan verschillende snelheden zoals bv geluidssnelheid in 2 verschillende gassen. als je in een ballon gevuld met koolzuur een luidspreker hangt dan geeft die in de lucht om de ballon heen nog steeds dezelfde frequentie.wnvl1 schreef: ↑di 14 mei 2024, 18:02
Tijdsafhankelijkheid gaat zorgen voor nieuwe frquenties denk ik. Denk aan een gitaarsnaar waarvan je de spanning in de tijd verandert. Dat gaat nieuwe frequenties genereren tijdens het spelen.
Positieafhankelijkheid zal zorgen voor reflecties die frequentieafhankelijk zijn. Dat gaat lijkt mij een impact hebben op wat je ziet van verre sterren.
Ik was op zoek naar iets wat snel genoeg in lichtsterkte veranderde en ook ver genoeg weg stond. Je bracht mij op het idee een Cepheïde te gebruiken. Dank daarvoor.Bladerunner schreef: ↑di 14 mei 2024, 21:59 Ik had het niet over de grafiek van de helderheidsverandering maar over de periode / moment waarop die verandering start.
Deze methode bevestigt wat we hier op aarde ook allang weten uit metingen, nl dat de lichtsnelheid geen functie is van de snelheid van de bron tov jou. De vraag is of het uberhaupt mogelijk zou zijn dat natuurwetten zich in het ene stukje heelal anders zouden zijn dan elders. Ik denk dat dat op zich al uitgesloten is. Wat misschien wel zou kunnen is zoals ik eerder als onderwerp had begrepen dat c zelf een functie is van de plaats of van de ruimtetijdkromming. wij hebben alle info waarop de de lichtsnelheid baseren immers gedaan van af aarde of kort daarbij, waar de ruimtetijdkromming vrijwel 0 is. ook het feit dat de ruimte expandeert zou misschien kunnen betekenen dat c bv afneemt, immers we weten niet wat er nu feitelijk voor zorgt dat c is wat die nu is. Het zou dus kunnen dat daar een diepere oorzaak onder zit die wij niet in de gaten hebben.Bladerunner schreef: ↑di 14 mei 2024, 22:16 Dit type ster wordt als ijkpunt gebruikt om afstanden in het heelal te berekenen. Dat zou dus niet kunnen als de snelheid van het licht onderhevig zou zijn aan de snelheid van de lichtbron.
het idee is niet dat fotonen ergens langzamer gaan dan c, maar altijd met c (dus halen ze gewoon snelheid =c), echter het zou kunnen zijn dat c (niet specifiek de voortplantingssnelhei van licht, maar de voortplantingssnelheid van informatie) een andere waarde heeft elders of in het verleden of toekomst.Bladerunner schreef: ↑wo 15 mei 2024, 14:08 Stel nu dat fotonen ooit of elders trager gingen in het vacuüm dan zou dat nog steeds betekenen dat we een groot probleem hebben want trager zou betekenen dat het foton zomaar ineens een massa had t.o.v. nu aangezien een deeltje met massa c niet kan halen (dat trager gaan moet een oorzaak hebben en dat is een dan een massa toename) en gaat het sneller dan zou de massa negatief moeten zijn gezien vanuit de huidige kennis van deeltjesfysica. We zouden dan verschillende soorten fotonen hebben want je kunt geen één soort hebben met verschillende eigenschappen en dat dan in het standaardmodel vertalen.
c is dan geen eigenschap van het foton, maar een eigenschap van de ruimtetijd. immers c is de voortplantingssnelheid van informatie en daar houdt het foton zich dus ook aan net zoals bv zwaartekrachtsgolven. Wij gaan er voor het gemak altijd maar vanuit dat c overal dezelfde waarde heeft, maar wie zal zeggen dat c in een sterk gekromde ruimtetijd niet een andere waarde kan hebben bijvoorbeeld. of bv omdat het universum uitzet zou het toch best kunnen dat c nu lager is dan toen het universum nog kleiner was en het dus in feite met een bepaalde schaalfactor is uitvergroot tov bv 1 miljard jaar geleden? dus het is maar de vraag of c met diezelfde schaalfactor is verandert.Bladerunner schreef: ↑wo 15 mei 2024, 17:12 Als c een eigenschap is van het foton en c was ooit anders dan is dat niet het foton van nu.