wnvl1 schreef: ↑di 09 jul 2024, 21:47
Het lijkt erop (als ik je juist begrijp) dat je de ART wil aanpassen zodat het concept van zwarte gaten niet meer bestaat. Ik denk dat er nog geen waarnemingen gebeurd zijn binnen de waarnemingshorizon, maar het lijkt mij logisch dat in dat gebied de ART wel zal kloppen (zeker ben je nooit)
Het lijkt inderdaad logisch, maar vanwege de bizarre consequenties dat zelfs licht niet meer kan ontsnappen misschien ook weer niet zo logisch.
en een ander iets wat mij aan het denken zette is het langzaam verdwijnen van een zwart gat door hawking straling. Dat betekent dat de singulariteit uit eindelijk ook zal moeten verdwijnen, maar dat kan dan weer niet omdat die altijd in de toekomst ligt dus je er nooit meer bij kunt als die een maal gevormd is. Dat probleem los je dan ook gelijk op.
Een effect wat tot in het oneindige doorgaat en alles overheerst omdat we niets beters kunnen bedenken (oa omdat je er nooit kunt komen om iets te testen) is voor mij eigenlijk helemaal niet zo logisch. en het komt vaker voor dat een theorie ter discussie komt te staan als er beter waarnemingen komen. bv de oerknaltheorie tgv waarnemingen van james webb.
Zoals gezegd zijn er misschien toch waarnemingen die het gedrag kunnen ontrafelen zoals meting van ringdown. Daar zou je dan een verschil moeten zien in het allerlaatste stukje van samensmelten. Je zou dan eerst de theorie zodanig moeten uitwerken dat je begrijpt hoe dat laatste stukje zou gaan en in hoeverre het dan af zou wijken bij de variant van de ART. Als mijn plaatje van een paar berichten terug een beetje klopt dan zou je het verschil immers pas gaan merken als je op ca 2-4 x de Schwarzschild straal zit. ik weet niet of we inmiddels voldoende (nauwkeurige) data hebben van mergers om te bewijzen of het gaat zoals de huidige ART voorspelt voor dat laatste stukje.