Moderator: Rhiannon
Bij mij ligt het punt P in de oorsprong en dus is de afstand \(d\) de afstand van een massa-element tot P.wnvl1 schreef: ↑za 17 aug 2024, 10:54 De afstand van het punt waar je de gravitatie wil maximaliseren tot de oorsprong (wat ik h noemde in mijn oplossingspoging en wat in de opgave van ukster de afstand is van P tot de oorsprong) zie ik niet terug in jullie oplossing. Of is de oplossing daar onafhankelijk van?
uit mijn berekening volgt a=0,889d
dat punt ligt in de oorsprong want maximale zwaartekracht krijg je als het punt tegen de curve aanligt.wnvl1 schreef: ↑za 17 aug 2024, 10:54 De afstand van het punt waar je de gravitatie wil maximaliseren tot de oorsprong (wat ik h noemde in mijn oplossingspoging en wat in de opgave van ukster de afstand is van P tot de oorsprong) zie ik niet terug in jullie oplossing. Of is de oplossing daar onafhankelijk van?
Nee, dat punt maakt deel uit van de opgave. Xilvo heeft het raadsel opgelost voor het geval dat die afstand nul is in de opgave. Je kan de oefening ook oplossen voor een afstand verschillend van nul.HansH schreef: ↑za 17 aug 2024, 11:16dat punt ligt in de oorsprong want maximale zwaartekracht krijg je als het punt tegen de curve aanligt.wnvl1 schreef: ↑za 17 aug 2024, 10:54 De afstand van het punt waar je de gravitatie wil maximaliseren tot de oorsprong (wat ik h noemde in mijn oplossingspoging en wat in de opgave van ukster de afstand is van P tot de oorsprong) zie ik niet terug in jullie oplossing. Of is de oplossing daar onafhankelijk van?
Die integraal bevat alle punten, maar als je mijn redenatie volgt dan zie je dan alleen met de punten op het oppervlak iets beinvloed kan worden, immers alle andere punten kun je bij een gegeven oppervlak vorm alleen maar onderling verplaatsen dus hebben geen effect op de zwaartekracht.Dus alleen de vorm van het oppervlak is van belang en het feit dat het volume gelijk moet blijven aan dat van de bol. De vorm van het oppervlak kon ik direct herleiden uit de formule voor de zwaartekrachtscomponent. voor het volume heb je wel een integraal nodig.
maar voor afstand verschillend van 0 krijg je geen maximale zwaartekracht, dus kun je toch al gelijk concluderen dat het punt in de oorsprong moet komen?