Xilvo schreef: ↑za 17 aug 2024, 12:47
Als P niet in de oorsprong ligt maar op een positie x=-p terwijl alle massa rechts van x=0 moet liggen, dan levert dat dezelfde situatie op als wanneer P wel in de oorsprong ligt terwijl de massa niet links van x=p mag liggen.
Mijn redenatie verandert niet maar een deel van de massapunten, links van x=p, mogen niet meedoen.
Dan zou je een dergelijke vorm krijgen:
zwaartekracht2.png
Als p heel groot is houd je een dunne lensvormige schijf over.
Ik snap nu pas wat je zegt. Dat komt omdat jij een coordinaten transformatie hebt uitgevoerd tov het oorspronkelijke plaatje van ukster door punt p en de curve te verschuiven van x=-p naar x=0 wat ik even gemist had.
Samen met het feit dat ik nog niet door had dat de punten dan een deel van de oorspronkelijke vorm moeten behouden was het daardoor voor mij niet meer te volgen.
Goed lezen samen met ook nog eens de gedachtes van anderen proberen te volgen blijft lastig. Dat zie ik ook vaak terug in de praktijk op het werk waarbij men het dan simpeler vind om het wiel opnieuw uit te gaan vinden dan meer energie te stoppen in de analyse wat de andere al heeft uitgezocht. En dat is feitelijk verspilling van energie en tijd en dubbel werk.
Cruciaal is dan dat degene die wat heeft uitgezocht helder en overzichtelijk blijft documenteren en (nog belangrijker) zorgt dat hij /zij het gedocumenteerde 1 op 1 toelicht en daarbij zorgt dat hij/zij snapt waar de gedachten van de ontvanger zitten. Want de praktijk leert dat mensen alsnog geen energie stoppen in het lezen van andermans spullen als die voor de lezer niet helder en overzichtelijk overkomen.