wnvl1 schreef: ↑ma 19 aug 2024, 12:34
Xilvo schreef: ↑ma 19 aug 2024, 11:40
Ik heb het dan weer numeriek in Python gedaan. Wat meer werk maar hetzelfde resultaat. En wat minder een "black box".
Dat differentiaalvergelijkingen analytisch oplossen "black box" is, vind ik niet.
Ik evenmin! Maar dat bedoelde ik ook niet. De differentiaalvergelijking is niet analytisch opgelost, als ik me niet vergis(!), maar aan Maple gegeven met de opdracht "los maar op".
Ook niets mis mee, maar ik vind het wat minder doorzichtig.
wnvl1 schreef: ↑ma 19 aug 2024, 12:34
Mijn oplossing is blijkbaar fout. Ik prefereer altijd om te werken met de toestandsvariabelen (zo staat het klassiek ook in de boeken beschreven), dat zijn in dit geval de stroom door de spoel en de spanning over de condensator. De bekomen oplossingen zijn dan uitdrukkingen voor stroom en spanning in met constanten C1 en C2. Daaruit leidde ik dan de stromen i1 en i2 af.
Ik ben eveneens begonnen met een (willekeurige) keuze voor de condensatorspanning U
C. De stroom door de spoel ligt dan vast, via de beginvoorwaarde voor I
1.
Het systeem heb ik op z'n janboerenfluitjes manier geïntegreerd tot t=1. Dan gekeken wat I
2 werd en U
C gevarieerd tot die aan de tweede voorwaarde voldeed.
Ik heb wel een persoonlijke hiërarchie voor wat een "mooie" oplossing is. Analytisch, met de hand, staat bovenaan.
Iets als sympy (hoe mooi het ook werkt) staat ergens onderaan. Dat wil niet zeggen dat ik zo'n oplossing veroordeel. Het is een kwestie van smaak.
Ik kies vaak voor een numerieke oplossing, simpelweg omdat ik het programmeren leuk vind. Maar het is minder mooi dan analytisch oplossen.