Op Mars zit het water in de poriën van het gesteente. Ik vermoed dat nat gesteente transversale golven wel voortgeleidt.In een vloeistof komen transversale golven niet ver, in een vaste stof wel.
Persbericht van UC Berkeley
Moderators: Michel Uphoff, jkien
Op Mars zit het water in de poriën van het gesteente. Ik vermoed dat nat gesteente transversale golven wel voortgeleidt.In een vloeistof komen transversale golven niet ver, in een vaste stof wel.
Als het water zo aanwezig is, dan heb je gelijk. Ik weet ook niet wat precies gemeten is en waarop de conclusies gebaseerd zijn.
Ze gaan af op wat de meest waarschijnlijke verklaring is voor de meetresultaten. Absolute zekerheid claimen ze niet.
Dat komt natuurlijk niet van de onderzoekers maar van de mensen die er een populair verhaaltje van maken.
ja precies. diezelfde mensen die niet het verschil weten tussen kw-uur en kw/uur. Maar ook wetenschappers zijn mensen die soms de neiging hebben om de resultaten een beetje te praten in een richting die hen handig uitkomt als het niet helemaal bewezen kan worden is hoe het echt zit. dat is dan al snel 'meest waarschijnlijk'
Het lijkt me ongepast en voorbarig de wetenschappers van sjoemelen te betichten als daar geen enkel aanwijzing voor is. Waarom zou water in de bodem hen trouwens handiger uitkomen?
Nieuw onderzoek kan nieuwe kennis opleveren. Dat wil niet zeggen dat met het oudere onderzoek geknoeid is.HansH schreef: ↑di 27 aug 2024, 10:52 een mooi voorbeeld is de breedte van racebandjes voor de racefiets. 30 jaar geleden was de conclusie dat die dingen smal moesten zijn met hoge druk. nu is de conclusie dat ze breed moeten zijn met lagere druk. dus blijkbaar was de wetenschappelijke achtergrond daarvan 30 jaar geleden toch niet goed uitgezocht, immers de natuurwetten zijn in die 30 jaar niet verandert.
Xilvo schreef: ↑di 27 aug 2024, 11:19 Het lijkt me ongepast en voorbarig de wetenschappers van sjoemelen te betichten als daar geen enkel aanwijzing voor is.op basis van dat filmpje zie ik aannames waarvan ik zelf meer onderbouwing zou geven als ik in hun schoenen stond. Dus hebben die wetenschappers dat dan aan de makers van zo'n filmpje te danken als anderen daarover twijfels krijgen.
Dat er water op Mars is en dat er water in het verleden in overvloed aanwezig was, was al bekend. Met alleen het vinden van water toon je nog geen leven aan.
De onderzoekers hebben dat filmpje niet gemaakt. Je kunt de onderzoekers niet beoordelen op wat iemand anders in een populair-wetenschappelijk filmpje verkondigt.
Ik ga uit van de vaardigheid en goede bedoelingen van wetenschappers. Maar je moet natuurlijk altijd kritisch blijven.