Xilvo
Moderator
Artikelen: 0

Re: 10 Hz in het oor

wnvl1 schreef: zo 01 sep 2024, 21:25 Ik berekende de fft en randomiseerde alle fases. Het signaal is nu onherkenbaar.
Leuk, jij doet het met een zaagtand, ik met een blokgolf.
De grondfrequentie blijft in beide gevallen nog wel herkenbaar.
wnvl1

Als ik sawtooth in python verander in square
download1
download2
Ik heb best wel wat afwijkingen door het beperkte window bij de fft, normaal moet de periode behouden blijven. Als ik een groter interval neem dan zal dat wel minderen die afwijkingen.
Xilvo
Moderator

wnvl1 schreef: zo 01 sep 2024, 21:56 Ik heb best wel wat afwijkingen door het beperkte window bij de fft, normaal moet de periode behouden blijven.
Dat klopt, dat had ik me nog niet gerealiseerd. Dat zal ook (mede) het horen van een periodiek signaal verklaren. Bij mijn signaal is die periodiciteit in ieder geval wel goed zichtbaar.

Hoe lager de grondfrequentie, hoe meer het, op het gehoor, op ruis gaat te lijken. Maar de periodiciteit blijft, natuurlijk.

Ik heb geen FFT gebruikt, simpelweg het signaal samengesteld uit de harmonischen. Eerst zonder, dan met willekeurige fase.
wnvl1

Met 1000 punten ipv 100 zijn de resultaten iets beter en is de periodiciteit wel min of meer behouden. Wat ook opvalt is dat de randomisatie wel sterk de vorm beïnvloedt. De ene keer kan de figuur er heel wat anders uitzien dan de andere keer. Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de fase van de laagste frequenties.
HansH

HansH schreef: zo 01 sep 2024, 19:30 . ik heb een routine in mathcad die van een signaal de eerste n frequenties kan bepalen en hun fase.
En in die tool kan ik ze ook weer optellen om te zien hoe dan het signaal ruit ziet. daar zou je dan weer een MP3 audio bestand van kunnen maken om te horen hoe het klinkt. extra stap zou dan zijn om voor elke frequentie een random fase verandering te nemen en daarna alles optellen en een MP3 file maken
De functie voor een blokgolf is bekend, dus kan ik direct bv in LTspice stoppen en er een wave file van maken.
dat heb ik gedaan voor grondgolf+10 harmonischen.
het signaal "out" zit in saw.1wav en is de blokgolf met 11 componenten
het signaal "out1" zit in saw2.wav en is de blokgolf met 11 componenten met elke componnt een random faseverschuiving van +/- 360 graden
blok10Hz
en de resulterende wav files en LTspice source code:
saw
(32.14 KiB) 30 keer gedownload
HansH

Xilvo schreef: zo 01 sep 2024, 21:33 Dat heb je niet nodig, een blokgolf verkrijg je door sinussen van de oneven harmonischen op te tellen, met amplitude evenredig 1/harmonische.
dat realiseerde ik me inderdaad ook. (verschillende berichten kruisen elkaar nu). kon in een keer met LTspice. Daar zit ook een mooie wave genarator in (je kunt er dus zelfs je gesimuleerde audio versterker mee beluisteren voor dat die is gebouwd) beide audio files zitten er ook bij met standaard fase en random fase.
HansH

wnvl1 schreef: zo 01 sep 2024, 21:56 Als ik sawtooth in python verander in square

download1.png
download2.png

Ik heb best wel wat afwijkingen door het beperkte window bij de fft, normaal moet de periode behouden blijven. Als ik een groter interval neem dan zal dat wel minderen die afwijkingen.
waarom heeft je 2e plaatje geen repeterende periode? als je in fase verschoven sinussen bij elkaar telt dan verwacht je alleen een vervorming maar wel voor elke periode dezelfe vorm. of heb je de fase per periode ook nog random gevarieerd? dat mag natuurlijk niet want dan heb je geen vaste harmonische frequenties meer.
efdee

@jkien De zaagtand geeft hoorbaar 10 Hz tikken.
De 'patiënt' gaf aan, dat dit een goede simulatie was van wat 'uit het hoofd' kwam.
De 'oor'zaak is nog niet bekend noch hoe het getik te stoppen is.
Ik zit te denken aan antigeluid. Dat lijkt me een moeilijke oplossing.

De overige opmerkingen hebben me fysisch wijzer gemaakt! Bedankt allen.
HansH

efdee schreef: ma 02 sep 2024, 08:41 De 'oor'zaak is nog niet bekend noch hoe het getik te stoppen is.
Ik zit te denken aan antigeluid. Dat lijkt me een moeilijke oplossing.
zoals gezegd:
viewtopic.php?p=1186208#p1186208
waarschijnljk dus een spastisch spiertje (musculus stapedius) wat het trommelvlies strak trekt.
antigeluid zal lastig worden, want daarvoor heb je een feedback signaal nodig van het geluid om daarmee het tegengeluid te maken. en dan moet het ook nog repeterend hetzelfde pulsje zijn want antigeluid heeft een inregeltijd nodig.
HansH

Peesdoorsnijding van de musculus stapedius ter ...
https://www.ntvg.nl/system/files/public ... 30001a.pdf
helaas heb ik geen rechten om de pagina te bekijken, (een oorarts wel denk ik) maar daar ligt misschien wel de oplossing.
HansH

vraag is ook nog of diegene het getik aan 1 oor hoort of aan 2. je hebt in elk oor zo'n spiertje en blijkbaar gaan die normaal gesproken tegelijk samentrekken.
Xilvo
Moderator

Leuk is nog dat bij heel lage frequenties, zoals de 10 Hz hier, de faserelatie tussen de harmonischen essentieel is voor wat je hoort, herhaalde tikken of een periodiek ruisachtig geluid, een geluid als dat van facsimile-foto's die vroeger op de lange-golf radio werden verzonden.
Kies je een veel hogere frequentie, bijvoorbeeld 200 Hz, dan is de faserelatie voor de subjectieve waarneming volkomen onbelangrijk.
wnvl1

HansH schreef: zo 01 sep 2024, 23:12
wnvl1 schreef: zo 01 sep 2024, 21:56 Als ik sawtooth in python verander in square

download1.png
download2.png

waarom heeft je 2e plaatje geen repeterende periode? als je in fase verschoven sinussen bij elkaar telt dan verwacht je alleen een vervorming maar wel voor elke periode dezelfe vorm. of heb je de fase per periode ook nog random gevarieerd? dat mag natuurlijk niet want dan heb je geen vaste harmonische frequenties meer.
Nee, de fase is niet per periode veranderd. Zelfde code, maar nu met een sampling van 1000 punten ipv 100punten.
download1
download2
Dan wordt het dus wel periodiek (maar niet perfect). Ik kan dat niet verklaren.
Basistesten met triviale gevallen suggereren nochtans dat de code (die ik eerder heb gepost) juist is, maar er kan uiteraard altijd een fout inzitten.
wnvl1

Xilvo schreef: zo 01 sep 2024, 21:40 Dit krijg je (f0=10 Hz, samengesteld t.m. de duizendste harmonische, links zonder, rechte met willekeurige fase.
blok10Hz.png
De vorm blijft hier wel redelijk goed behouden. Veel beter dan bij mij. Toeval kan een rol spelen, maar ik heb verschillende keren het programma gerund, maar krijg nooit zoiets.
Xilvo
Moderator

wnvl1 schreef: ma 02 sep 2024, 11:22 Dan wordt het dus wel periodiek (maar niet perfect). Ik kan dat niet verklaren.
FFT werkt vaak het best met sample-aantallen die machten van 2 zijn. Probeer het eens met 1024 samples.
En uiteraard met een venster dat exact een heel aantal golflengtes is, voor een periodiek signaal. Maar dat doe je al, zo te zien.

Terug naar “Geneeskunde”