Moderators: Michel Uphoff, jkien
ok prima. er zijn dus meerdere oorzaken van massa. Maar voor het topic ben ik het er dan wel mee eens dat het higgsmechanisme weinig tot niets te maken heeft met het topic.flappelap schreef: ↑ma 11 nov 2024, 15:53
2 dit klopt niet helemaal. De meeste massa om ons heen komt van bindingsenergie, niet van het higgsmechanisme. Als de quarks in een proton massaloos zouden zijn, zou de massa van het proton niet gek veel veranderen.
Bovendien is niet alleen massa bron van zwaartekracht. Een elektromagnetisch veld zal ongeladen deeltjes b.v. ook afbuigen
in ons zonnestelsel draaien de planeten cirkels om de zon. Dus de gemiddelde positie van alle planeten daar is de positie van de zon. Dus dan zou je de positie van de zon willen gebruiken om bv te kijken wat er tussen 2 planeten gebeurt ? Dat heeft alleen zin denk ik als je een planeet tov de zon bekijkt. Voor 2 planeten onderling moet je de positie van 1 van die 2 als referentie nemen, maar dat lijkt me vrij logisch.Professor Puntje schreef: ↑ma 11 nov 2024, 18:44 voor de SRT is van belang dat je de snelheid van stoffelijke voorwerpen steeds aangeeft ten opzichte van een zekere referentie of waarnemer. Als je lokaal kunt spreken over de gemiddelde positie van de materie kun je die gemiddelde positie als dat zo uitkomt gebruiken als referentie.