Wees1proton#33
Artikelen: 0

[scheikunde] kristalstructuren-bepaal de afstand tussen twee sulfideionen in een ZnS kristal

Hallo,

De volgende opdracht kom ik niet en heb ik hulp bij nodig:
Zinksulfide komt in de natuur als mineraal
Zinkblende voor. De kristalstructuur is rechts
afgebeeld. De dichtheid van Zinkblende is 4.1
g/cm3 . Bereken de afstand tussen twee
sulfide-ionen in zinkblende.
Verder weten we ook dat het FCC is, dus er zijn 4 atomen aanwezig, en de afstand van een rib is gelijk aan x= √8 × straal

Ik heb de volgende formule weten op te stellen: ((dichtheid/molmassa)) * constante avogrado)) / 4 atomen = unit cells per cm³.

om dan te komen tot centimeters kun je de derdemachtswortel nemen en het geheel tot de macht -1 doen om het om te draaien.
Maar dan vraag ik me af. Dan heb je de afstand van de rib bepaald, maar nog niet de afstand tussen de sulfide ionen. Hoe kom je daar toe?
Xilvo
Moderator

Re: [scheikunde] kristalstructuren-bepaal de afstand tussen twee sulfideionen in een ZnS kristal

Wees1proton#33 schreef: vr 17 jan 2025, 15:10 Ik heb de volgende formule weten op te stellen: ((dichtheid/molmassa)) * constante avogrado)) / 4 atomen = unit cells per cm³.

om dan te komen tot centimeters kun je de derdemachtswortel nemen en het geheel tot de macht -1 doen om het om te draaien.
Maar dan vraag ik me af. Dan heb je de afstand van de rib bepaald, maar nog niet de afstand tussen de sulfide ionen. Hoe kom je daar toe?
Wat je hebt gedaan klopt allemaal. Blijkbaar werd een plaatje van de structuur gegeven. Kun je daar niet uit opmaken wat de kortste afstand is tussen twee S-atomen?
Marko

Re: [scheikunde] kristalstructuren-bepaal de afstand tussen twee sulfideionen in een ZnS kristal

Als je weet wat de lengte is van de ribbe van de eenheidscel en je weet hoe de ionen in die eenheidscel gepositioneerd zijn (hoekpunten en middens van de vlakken) kun je ook de afstand tussen de ionen berekenen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Wees1proton#33

Marko schreef: Als je weet wat de lengte is van de ribbe van de eenheidscel en je weet hoe de ionen in die eenheidscel gepositioneerd zijn (hoekpunten en middens van de vlakken) kun je ook de afstand tussen de ionen berekenen.
Maar dan moet je toch weten wat de atoomradius is van elk atoom? want die moet je dus niet mee rekenen aangezien je de afstand ertussen wilt berekenen.
Schermafbeelding 2025-01-18 105746
Schermafbeelding 2025-01-18 105746 3966 keer bekeken
Hierin is de kubus gegeven. Hoe zou je dat dan aanpakken?
Xilvo
Moderator

Wees1proton#33 schreef: za 18 jan 2025, 10:58 Maar dan moet je toch weten wat de atoomradius is van elk atoom? want die moet je dus niet mee rekenen aangezien je de afstand ertussen wilt berekenen.
Ik weet wel zeker dat de afstand tussen de middelpunten van de atomen bedoeld wordt. De straal is sowieso geen exacte waarde.
Die afstand is ook nog eens een gemiddelde omdat de atomen niet stilstaan.
Marko

Inderdaad. De vraag is niet heel eenduidig geformuleerd, maar met 99.9% zekerheid wordt de afstand tussen de middelpunten van de ionen bedoeld.

Er is immers niet 1 atoomstraal, en de atoomstraal die hier het meest relevant zou zijn is juist bepaald aan de hand van de afmetingen van de eenheidscellen en de aanname dat het een dichtste bolstapeling betreft - de tussenruimte is dan 0.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Wees1proton#33

Hoe zou je het dan concreet aanpakken ? Sorry dat ik vraag voor de makkelijke weg, maar als ik zie hoe jullie het doen kan ik er wellicht van leren.
Xilvo
Moderator

Wees1proton#33 schreef: za 18 jan 2025, 20:08 Hoe zou je het dan concreet aanpakken ? Sorry dat ik vraag voor de makkelijke weg, maar als ik zie hoe jullie het doen kan ik er wellicht van leren.
Kijk naar het plaatje. De ribbe heb je al. Wat is de kortste afstand tussen bijvoorbeeld twee gele atomen, uitgedrukt in de ribbe?
Wees1proton#33

Xilvo schreef: za 18 jan 2025, 20:14
Wees1proton#33 schreef: za 18 jan 2025, 20:08 Hoe zou je het dan concreet aanpakken ? Sorry dat ik vraag voor de makkelijke weg, maar als ik zie hoe jullie het doen kan ik er wellicht van leren.
Kijk naar het plaatje. De ribbe heb je al. Wat is de kortste afstand tussen bijvoorbeeld twee gele atomen, uitgedrukt in de ribbe?
Dan hoort dat de helft te zijn van de ribben, aangezien er elk nog een geel atoom zit op de helft van de gehele rib. Toch? Dat zou dan 270,25 pm zijn, (2,7025 * 10^-8 cm)... aangezien de rib zelf gelijk is aan 540,5 pm, via de volgende berekening zover ik weet:

((4,1 /97,45) * Avogrado)) / 4 atomen = 6,33*10^21 unit cells per cm³
Neem de inverse en de derdemachtswortel hiervan om naar de cm/ unit cell te gaan,
dus ((6,33*10^21 unit cells per cm³)) ^-1/3 is 540,5 pm.

Toch?
Xilvo
Moderator

Wees1proton#33 schreef: zo 19 jan 2025, 11:28 Dan hoort dat de helft te zijn van de ribben, aangezien er elk nog een geel atoom zit op de helft van de gehele rib. Toch? Dat zou dan 270,25 pm zijn, (2,7025 * 10^-8 cm)... aangezien de rib zelf gelijk is aan 540,5 pm, via de volgende berekening zover ik weet:

((4,1 /97,45) * Avogrado)) / 4 atomen = 6,33*10^21 unit cells per cm³
Neem de inverse en de derdemachtswortel hiervan om naar de cm/ unit cell te gaan,
dus ((6,33*10^21 unit cells per cm³)) ^-1/3 is 540,5 pm.

Toch?
Nee. De ribbe is correct. Maar de kortste afstand is een halve diagonaal, niet een halve ribbe. Ik zie nergens in het plaatje gele atomen op een halve ribbe afstand.
Wees1proton#33

Ooohh... Dus dat is A² + B² = C²

En een halve diag onaal is 0,5C. En A en B zijn beide gelijk aan hele ribben.
Dus (540² pm + 540 ² pm ), neem hiervan de wortel van, en dan delen door 2.
Toch?

Ik heb van iemand de berekening gevraagd en die doet ((5,4 E-8 )/ √2)). Maar die beredenatie snap ik niet. Ik kom dus uit op 1,16. Maar Hij komt uit op 3,8. Het antwoord van 3,8 is logischer, maar ik snap niet waarom 5,4 / √2 wordt gedaan i.p.v. (√5,4 )/2.
Xilvo
Moderator

Wees1proton#33 schreef: ma 20 jan 2025, 11:57 Ooohh... Dus dat is A² + B² = C²

En een halve diag onaal is 0,5C. En A en B zijn beide gelijk aan hele ribben.
Dus (540² pm + 540 ² pm ), neem hiervan de wortel van, en dan delen door 2.
Toch?

Ik heb van iemand de berekening gevraagd en die doet ((5,4 E-8 )/ √2)). Maar die beredenatie snap ik niet. Ik kom dus uit op 1,16. Maar Hij komt uit op 3,8. Het antwoord van 3,8 is logischer, maar ik snap niet waarom 5,4 / √2 wordt gedaan i.p.v. (√5,4 )/2.
De diagonaal is \(\sqrt{540^2+540^2}=\sqrt{2 \cdot 540^2}=540 \cdot \sqrt{2}\) pm.
De halve diagonaal is de helft, dus \(540 \cdot \frac{\sqrt{2}}{2}=\frac{540}{\sqrt{2}}\) pm.
Daar komt inderdaad 382 pm uit.

Terug naar “Huiswerk en Practica”