Ik heb hier enkele opmerkingen over de Skylux die ik vanmorgen gekocht heb. Vooral in vergelijking met het model van vorig jaar zijn er toch enkele dingen kwalitatief minder.
Het is vooral het statief en de aansluiting met de montering waar door Meade/Bresser duidelijk op bezuinigd is. Het statief op zich leek mij in eerste instantie zeer stevig. Hij is redelijk zwaar, en hij lijkt ook solide uitgevoerd. Totdat je hem uitschuift. Hoe strak je de fixeerschroeven van de telescopische poten ook aandraait, het blijft een wankel geheel. Bij nadere inspectie blijkt ook het "plateau" waar de montering op rust, gemaakt te zijn van plastic. Wel erg stevig en dik plastic, maar toch plastic. En dat ga je merken bij hoge vergrotingen. Zelfs de verbindingen tussen de statiefpoten en het 'plateau' zijn van plastic. Naar mijn mening is dit statief alleen toereikend bij lage vergrotingen, en niet uitgeschoven.
De montering zelf lijkt mij helemaal niet verkeerd. Bijna volledig uitgevoerd in metaal is ie zeker toereikend voor een kijker als deze. Natuurlijk is ie voorzien van het welbekende "smeer-teer", waardoor hij zeer zwaar draait en totaal niet uit te balanceren is, maar dit lijkt mij prima te verhelpen door een fikse schoonmaakbeurt aan het binnenwerk.
De montering is voorzien van een zwaluwstaart aansluiting om de kijkerbuis eenvoudig te bevestigen. Mooi systeem, ware het niet dat de klemring om de telescoopbuis en de bevestiging aan de montering wederom van (jawel) plastic zijn. Nu was dit bij de vorige Skylux ook al zo, toch jammer dat ze dit zo hebben gelaten.
Op de kijker zit een 6x30 zoeker met kruisdraad van behoorlijke kwaliteit gemonteerd (even getest op een boom in de buurt) Op zich zeker een pluspunt want meestal is bij dit soort kleine kijkers een 5x24 zoeker bijgeleverd. Maar waarom is nou de zoekerhouder weer van plastic!!???
Bij temperatuursverschillen krimpt plastic en zet het uit, waardoor de zoeker dus niet exact uitgelijd blijft. Het toppunt is wel dat de stelschroeven om de zoeker te richten OOK VAN PLASTIC zijn. Dit heb ik nog nooit gezien!
Over de optiek van de telescoop kan ik weinig zeggen, omdat ik hem niet
zal gaan testen (ik breng hem toch weer terug). Ik verwacht overigens dat het beeld goed zal zijn, zoals bij de vorige Skylux. De kijkerbuis zelf is weer helemaal van metaal en de grote dauwkap zit niet te strak om het objectief geklemd (wat bij de vorige versie nogal invloed had op het beeld) De zoeker zit ook niet zoals vorig jaar op de kijkerbuis geschroefd, maar je schuift de zoekerhouder in een uitsparing en zet het geheel vast. Ook van plastic... (geen zwaluwstaart overigens)
De focusseerbuis is van plastic maar loopt wel soepel. Wat ik overigens erg opmerkelijk vond is dat het 20mm oculair bijna niet in de houder pastte, hij zat veel te strak erin! De andere twee pasten wel.
De bijgeleverde oculairen zijn alle Kellners (20mm, 12mm en 4mm) Ze lijken van goede kwaliteit te zijn. De plastic Barlow kan wat mij betreft meteen de prullenbak in.
De bijgeleverde software is het planetariumprogramma Cartes du Ciel. Niet spectaculair, want gratis te downloaden... Bovendien werkt de software niet op mijn Mac. Wel leuk: een kleine plastic (dit keer juist een pluspunt!) draaibare sterrenkaart.
Al met al een telescoop die niet aan mijn verwachtingen voldeet door het vele plastic, veel meer dan vorig jaar. In principe kun je voor 89 euro ook geen topper verwachten natuurlijk, maar de vorige versie was zijn geld dubbel en dwars waard, en bij deze heb ik dat gevoel niet. Het is geen slechte kijker, zeker de montering (en de optiek op zich waarschijnlijk ook) is prima. Voor 89 euro geen miskoop, maar ook zeker geen koopje.
Ik ben wel erg benieuwd naar de meningen van anderen over deze kijker.