de mens trekt naar plekken toe waar die zich het beste voelt. blijkbaar daarom niet naar Siberie. maar allemaal op een kluitje in de randstad of de grote steden.
de mens trekt naar plekken toe waar die zich het beste voelt. blijkbaar daarom niet naar Siberie. maar allemaal op een kluitje in de randstad of de grote steden.
Ik vind het geen verkeerd plan om meer bomen te planten op plekken waar het kan. Voor mij dan vooral vanuit esthetisch oogpunt: om de kaalheid van steden te verminderen. Echter gaan er kosten mee gemoeid. Bomen worden onderhouden etc.Skycenter schreef: ↑vr 13 jun 2025, 12:25 Miljarden bomen aanplanten of zaaien gaat denk ik op twee niveaus.
- Ivm Nederland bijvoorbeeld is er overvloed aan plaats te "vinden" : langs wegen, op rotondes, langs landbouwpercelen, in woonwijken, op industrietereinen , op speelpleinen op een afstand van wegen en spoorwegen enz.
- Mondiaal op de continenten is er ook plaats genoeg om 10, 20, of 30 procent meer bomen te creëren. Er zijn kale plekken genoeg. Alleen is het misschien wat moeilijk om dit manueel te doen. Op een andere vindingrijke manier dan.
Ik vind daar niets esthetisch aan.
Mensen roken een pak zware Van Nelle per dag en worden 90. Een boompje meer of minder gaat allemaal niet zoveel invloed hebben, het menselijk lichaam kan veel aan. Voor mij is het daarom vooral iets esthetisch: meer groen ertussen vind ik mooier.Skycenter schreef: ↑vr 13 jun 2025, 12:43Ik vind daar niets esthetisch aan.
Bomen samen met regenbuien, hun humuslaag en alle andere leven errond werken ontgiftend.
Het ontgiften van de atmosfeer, oppervlaktewaters, en gedeeltelijk de zeeën creëert een legio aan mondiaal herstel.
Ook op de o zo gevoelige ozonlaag.
Ze worden zowat overal in Nederland onderhouden. Takken moeten soms gekapt worden etc.
We onderhouden onze bermen en oevers om onveilige situaties op de weg en de vaarwegen te voorkomen. Er zijn verschillende redenen waarom we bomen en struiken snoeien en/of verwijderen. Verkeersveiligheid is de belangrijkste. Afgebroken takken op de rijweg en opkruipende wortels kunnen ongelukken veroorzaken.
Dat geldt ook voor zieke bomen, bomen met stormschade en bomen die kunnen omvallen. Die moeten dan om veiligheidsredenen worden verwijderd. En soms ook in verband met aanleg, onderhoud of verbreding van wegen voor een betere bereikbaarheid.
https://www.rijkswaterstaat.nl/leefomge ... eroorzaken.
Dit is het probleem wat ik heb met ideologisch gedreven mensen. De problemen op deze wereld worden ten eerste gereduceerd tot alléén het specifieke domein waar zij voor pleiten. Alsof er niet ook een legio andere problemen zijn. Ten tweede worden de geschetste problemen catastrofaal gemaakt: als ze niet nú worden opgelost gaan we er allemaal aan. Er klopt helemaal niets van en het correspondeert nooit met de feiten. Omdat men op een gegeven moment simpelweg blind wordt voor de echte feiten. Niemand loopt kuchend het huis uit omdat er te weinig zuurstof in de lucht hangt. Het valt allemaal reuzemee met die zogenaamde catastrofes en plagen die ons ten deel zouden vallen.een legio aan mondiaal herstel.
Een paar miljoen bomen meer in Nederland heeft al direct effect op onze gezondheid en welbehagen.
mee eens. denken met oogkleppen op en sub optimalisatie werk niet alleen hier niet goed maar werkt nergens goed. en het komt veel vaker voor dan alleen bij ideologische natuurbeschermers. bij ons in de high tech komt het ook dagelijks voor dat beslissingen gedreven worden door suboptimalisatie. blijkbaar zijn ook veel high tech-ers daar nog niet slim genoeg voor om het breder te kunnen zien. (en in de politiek ook veelvuldig voorkomend zo te zien)R_Bena schreef: ↑vr 13 jun 2025, 13:59 Dit is het probleem wat ik heb met ideologisch gedreven mensen. De problemen op deze wereld worden ten eerste gereduceerd tot alléén het specifieke domein waar zij voor pleiten. Alsof er niet ook een legio andere problemen zijn. Ten tweede worden de geschetste problemen catastrofaal gemaakt: als ze niet nú worden opgelost gaan we er allemaal aan. Er klopt helemaal niets van en het correspondeert nooit met de feiten.
In feite is er genoeg geld om alles te betalen. Het probleem is gewoon dat we veel te weinig van de vermogens van de 1% (of zelfs 5%) van de allerrijksten kunnen afromen.
We moeten oppassen het huidige probleem in Nederland niet te projecteren op wereldschaal. Er is nog heel veel ruimte op de wereld, en in potentie, als bijvoorbeeld woestijnen in de toekomst leefbaar gemaakt zouden kunnen worden, nog meer. Sommige landen zijn dichtbevolkt, andere landen hebben 'zeeën' van ruimte.Maar dat de bevolkingsgroei dringend moet stoppen om de biodiversiteit en de leefbaarheid van de aarde te redden klopt natuurlijk.
Zelfs met die 'zeeën' van ruimte is het erg slecht gesteld.R_Bena schreef: ↑za 14 jun 2025, 13:42We moeten oppassen het huidige probleem in Nederland niet te projecteren op wereldschaal. Er is nog heel veel ruimte op de wereld, en in potentie, als bijvoorbeeld woestijnen in de toekomst leefbaar gemaakt zouden kunnen worden, nog meer. Sommige landen zijn dichtbevolkt, andere landen hebben 'zeeën' van ruimte.Maar dat de bevolkingsgroei dringend moet stoppen om de biodiversiteit en de leefbaarheid van de aarde te redden klopt natuurlijk.