Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Fentanyl uitspraak

In het kwaliteits tv-programma "To catch a smuggler" onderschept de Amerikaanse douane vaak fentanyl. Wat me stoort is hoe ze het uitspreken, "fentinal". Ik ben geen chemicus en geen gebruiker, maar het doet gewoon pijn aan mijn oren. Ligt het aan mijn oren of spreken ze het inderdaad fout uit?

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: Fentanyl uitspraak

Op google staat nergens Fentinal. Dus het zal dan verkeerd zijn uitgesproken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jkien
Moderator

In de onderstaande video zie je bijvoorbeeld Trump herhaaldelijk "fentanyl" oplezen van papier. Ik hoor hem "-nal" zeggen, maar hij moet toch de opvallende laatste lettergreep "-nyl" zien. Ik ben eigenlijk nieuwgierig waardoor de "-nal" uitspraak zo verleidelijk is voor sommige Amerikanen. Of dat ik het verkeerd hoor, want dat kan ook.

_Ron_

Wat betreft het filmpje: ik hoorde hem gewoon fentanyl zeggen, maar toen ik nog eens las dat je hem fentinal hoort zeggen, hoorde ik er ook fentinal in. Maar als ik weer gewoon luister met het woord fentanyl in gedachten hoor ik hem opnieuw fentanyl zeggen.

Was daar onlangs geen filmpje over van de universiteit van nederland dat je soms verschillend hoord afhankelijk van de context of wat je in je hoofd hebt?
jkien
Moderator

Dus je zou willen weten of Engelstaligen met hun Engelse oren eigenlijk wel kunnen horen of er iets mis is met de uitspraak van fentanyl. Ja, op internet blijken er genoeg Engelstaligen te zijn die expliciet de foute uitspraak van fentanyl signaleren.

doctoryoun 2025
straight dope 2020
reddit 2024

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

HansH

Dit laat denk ik weer zien hoe weing moeite trump doet om de zaken die hij niet interessant vindt te negeren. Wat er in zijn text staat is voor hem alleen belangrijk voor zover hij er macht ergens over mee kan hebben, maar hoe hij het uit moet spreken is voor hem totaal onbelangrijk dus doet hij ook geen moeite voor.

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!