Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
vijv
Artikelen: 0

Re: Wat veroorzaakt de lading van elementaire deeltjes ?

Misschien is zinloosheid nog de meest correcte omschrijving van het universum en zijn fysische wetten.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

HansH

vijv schreef: ma 01 jun 2026, 20:56 Misschien is zinloosheid nog de meest correcte omschrijving van het universum en zijn fysische wetten.
Dan kom je al snel op het nut van alles. Is er alleen leven op aarde en is het hele heelal daaromheen gemaakt om dat leven op dat ene planeetje mogelijk te maken inclusief lading? want als er ook maar 1 onderdeeltje zou ontbreken zoals lading, dan was er geen leven op aarde. Of zijn we eentje uit miljoenen objecten waar leven is?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@vijv,

Ik had het over "zinloosheid" in een andere betekenis hoor.
Misschien is alles wat "leeft" zinloos ..... en alles wat "niet leeft" zinvol.........en daar is er duidelijk "meest van"
wnvl1

HansH schreef: ma 01 jun 2026, 21:13
vijv schreef: ma 01 jun 2026, 20:56 Misschien is zinloosheid nog de meest correcte omschrijving van het universum en zijn fysische wetten.
Dan kom je al snel op het nut van alles. Is er alleen leven op aarde en is het hele heelal daaromheen gemaakt om dat leven op dat ene planeetje mogelijk te maken inclusief lading? want als er ook maar 1 onderdeeltje zou ontbreken zoals lading, dan was er geen leven op aarde. Of zijn we eentje uit miljoenen objecten waar leven is?
Vanuit de natuurkunde weten we dat eigenschappen zoals elektrische lading, de sterke kernkracht en de zwaartekracht cruciaal zijn voor het ontstaan van sterren, chemie, planeten en uiteindelijk leven. Als sommige natuurconstanten ook maar een beetje anders waren geweest, dan zouden atomen, moleculen of sterren mogelijk niet bestaan hebben. Dat gegeven valt onder de noemer van het fine-tuning-probleem. Maar ik zie niet direct de link met de zin van het leven waarover regor het heeft.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Verwijzen naar Camus is in deze context wel relevant. Brian Green verwijst daar ook naar in zijn boek "The Fabric of the Cosmos".

Volgens Albert Camus bevindt de mens zich in een fundamentele spanning. Enerzijds verlangen mensen naar betekenis, orde en een antwoord op de vraag waarom zij bestaan. Anderzijds lijkt het universum geen duidelijk antwoord op die vragen te geven. Het universum zwijgt als het ware tegenover onze zoektocht naar zin.

Deze botsing tussen de menselijke behoefte aan betekenis en een betekenis-neutraal universum noemt Camus het absurde. Het absurde bevindt zich volgens hem niet uitsluitend in de mens en ook niet uitsluitend in de wereld, maar ontstaat precies uit de confrontatie tussen beide.

Camus wijst twee klassieke reacties op deze situatie af. De eerste is zelfmoord, die voortkomt uit de gedachte dat een leven zonder objectieve betekenis niet de moeite waard zou zijn. De tweede is wat hij een filosofische of religieuze sprong noemt: het aannemen van een absolute betekenis, een goddelijk plan of een verborgen kosmische bedoeling zonder dat daarvoor voldoende rechtvaardiging bestaat.

Zijn eigen antwoord is opmerkelijk. Juist omdat er geen gegarandeerde kosmische zin bestaat, zijn mensen vrij om te leven zonder zich te onderwerpen aan een vooraf vastgelegd doel. Die gedachte werkt hij uit in zijn beroemde essay De mythe van Sisyphus. Daarin wordt Sisyphus veroordeeld om eeuwig een rotsblok een berg op te duwen, waarna het telkens opnieuw naar beneden rolt. Op het eerste gezicht lijkt dit een volledig zinloze taak.

Toch besluit Camus dat men zich Sisyphus als een gelukkig mens moet voorstellen. Niet omdat zijn situatie plots betekenisvol wordt, maar omdat hij zijn lot aanvaardt en er bewust mee leert omgaan. Hij laat zich niet vernietigen door de afwezigheid van een hogere betekenis, maar blijft handelen ondanks die afwezigheid.

Voor Camus bestaat de juiste houding erin de zinloosheid onder ogen te zien zonder in wanhoop te vervallen. Men moet geen toevlucht zoeken tot illusies, maar tegelijk blijven leven, liefhebben, creëren en handelen. De waarde van het leven ligt niet in een verborgen kosmisch doel, maar in de ervaring van het leven zelf.

Vanuit dat perspectief zou Camus waarschijnlijk zeggen dat zelfs als het universum betekenis-neutraal is, daaruit niet volgt dat het menselijk leven waardeloos is. De waarde van het leven ontstaat niet doordat het universum ons een doel oplegt, maar doordat wij bewust leven in een wereld die geen vooraf gegeven doel garandeert.

Een apart topic over de zin van het leven zou misschien wel interessant zijn.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

wnvl1 schreef: ma 01 jun 2026, 23:21 Maar ik zie niet direct de link met de zin van het leven waarover regor het heeft.
dat kwam hier door denk ik.
viewtopic.php?p=1278186#p1278186
De ideale manier om offtopic te raken.
Regor

@wnvl1,

Dank U,
Prachtige tekst van Camus waar ik volledig achter sta.

U schreef:
"Een apart topic over de zin van het leven zou misschien wel interessant zijn."

Deed ik al ! 8-)
Herinnert U zich dat U de visie van Charlie Chaplin één van de beste vond.?

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

wnvl1

Oooh, dat is waar. Was ik vergeten.

Charlie Chaplin: Het leven is een treurspel in close-up, maar een blijspel vanuit de verte.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!