waarom draaid een windmolen?
de kracht komt toch van een kant op op alle twee de wieken?
bij een vliegtuig of helikopter is dat wel ietsje anders hoor.Het is de bedoeling dat de wind de windmolen van voren raakt; vandaar is het hetzelfde principe als met een vliegtuigrotor.
nee nog nooit op gelet er staat er geen een in onze achter tuin en anders had ik het waarschijnlijk niet gevraagd jap.triest voor je. ooit de vorm van de wieken bekeken?
Misschien was de keuze voor de term 'rotor' ongelukkig. Wat ik bedoelde is dat het systeem hetzelfde is als dat van een propeller of scheepsschroef. (ten tijde van mijn vorige post kon ik niet op het woord propeller komen, vandaar rotor)[..]
Tenzij we over het weer willen gaan praten, stel ik voor het niet ingewikkelder te maken dan nodig.om volledig van windmolens te snappen, moeten we ook eens het begrip 'luchtstroom' kennen. of dat nu de term isobaren zijn dat weet ik nu niet zekers.
En om dit nog iets visueler te maken: http://youtu.be/O5X0Iqidpmgde luchtstroom stuitert naar links, het object wordt naar rechts geduwd. Het driehoekig object is een molenwiek........Die wil dus opzij, maar omdat hij aan een kant aan een as vastzit betekent dat draaien rond de as.
NB In werkelijkheid steekt het iets ingewikkelder in elkaar. Maar dit is en blijft het achterliggende principe ervan.