Maar daarom kreten slaken als, 'onwetendheid, domheid, niet nadenken' etc. - en ik citeer alleen de gematigde - is kwetsend en getuigt niet van intelligente observatie.
Ik heb de reacties nog eens nagelezen en tenzij ik er overgelezen heb, ben ik het woord domheid niet tegengekomen.
Verder blijf ik de stelling verdedigen dat het rechtse gedachtengoed zijn oorsprong vindt in onwetendheid en angst.
Geplaatst: Di Jun 15, 2004 11:53 am Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Laat mij vooreerst de forummers feliciteren omwille van hun gematigde reacties.
Toch blijkt men 2 kernelementen in mijn betoog over het hoofd gezien te hebben.
1. de normen en waarden zijn subjectief. De bedreiging ervan is een subjectieve perceptie, maar wel bepalend.
2. of de bedreiging uitgaat van allochtonen of niet, is irrelevant.
Ik heb het bewuste deel van mijn jeugd vlak na WOII beleefd. De normen waren toen streng katholiek. Films als 'Blackboard jungle' en Rock around the Clock' werden als subversief gezien.
Dat is wat ik bedoel met de subjectiviteit van de perceptie.
Op dit ogenblik voelt mijn generatie een duidelijke verschuiving van de veiligheidsperceptie aan.
Waar het vroeger zonder meer gebruikelijk was, 's avonds een wandeling te maken, een 'pintje' te drinken, een babbeltje te slaan, is dat nu, in bepaalde wijken, zonder meer een hachelijke onderneming.
Dat men de stad moet door rijden met de autodeuren op slot...
Natuurlijk is perceptie subjectief, dit sluit echter een objectieve werkelijkheid niet uit.
Dat er in onze steden heel wat problemen zijn bestrijd ik niet.
Alleen de analyse van de redenen en de omvang van het probleem wordt door het blok verkeerd voorgesteld.
Zelf geeft u de aantasting van het maatschappelijke weefsel als één van de oorzaken. Ik deel deze mening met u . Alleen blijken de mensen die nog wel aan het maatschappelijke weefsel te werken meestal het blok gedachten goed te verwerpen.
Sociaal weefsel bouw je niet op door kliklijnen te installeren, door zwarte schapen te zoeken (walen, vreemdelingen), door meer blauw op straat.
Wel door te beseffen dat een samenleving nooit perfect is, en niet door politiek gemaakt wordt. Wil je een prettige samenleving zul je daar zelf moeten mee voor zorgen