Ben je er mee aan het lachen ofzo?lngr schreef:- The Bell Curve stamt uit 1994.
- Je gaat niet in op, wat de onderzoekers 'feiten' noemen.
Nogmaal, ik zeg niet dat Herrnstein, Murray, Jensen, Rushton, Lynn, Gottfredson etc. gelijk hebben, maar de historische context schetsen is geen tegenargument. Het is niet eens een argument.
http://www.charlesdarwinresearch.org/Race_...on_Behavior.pdf
Scroll er gewoon eens doorheen. We hebben hier te maken met een serieuze, intelligente wetenschapper, die allerhande bewijzen aanvoert en niet een of andere KKK idioot die tegen zwarte mensen is.
Is dit nou je main argument??? WantProbleem is dat het op sommige gebieden quasi onmogelijk is om die culturele bias volledig weg te doen, bijvoorbeeld op het gebied van "intelligentietesten"...
Ik zie niet in wat er cultureel bepaald is aan: The numbers, 3-7-2-4-8-1-5, are read backwards as 5-1-8-4-2-7-3. True or false?Nu definieer je zelf intelligentie. Ben je het dan wel eens dat volgens de westerse, wetenschappelijke, empirische definitie van intelligentie die de genoemde onderzoekers gebruiken, zwarte mensen gemiddeld lager scoren? Want dan ben je het natuurlijk gewoon met ze eens.Te meer omdat alle ecoculturele factoren ervoor gezorgd hebben dat iemand die hier als intelligent wordt beschouwd, in Afrika als helemaal niet intelligent (of als persoon met niet relevante kennis hebbende) wordt gezien, en omgekeerd.
En hoe definieren de mensen waar jij op doelt intelligentie dan? Toch niet het bouwen van hutten, want dat kunnen westerlingen beter, evenals het vangen van gedierte. Ja zeg jij, 'dat komt omdat die westerlingen pistolen hebben!'
De vraag is dan natuurlijk waarom 'wij' dat hebben uitgevonden en zij niet. 'Culturele omstandigheden' hoor ik jou zeggen. En wat zijn die omstandigheden dan?
De Bell-curve is al een tijdlang zo achterhaald als die maar kan zijn...
Ik kan je misschien een boek aanraden?
'Cross cultural psychology', door Berry, Poortinga, Segall, and Dasen (2nd edition), van de Cambridge university press.
Wanneer wij een intelligentietest afnemen, toetsen we daarin voornamelijk verbale en performale intelligentie. De verbale intelligentie gaat om het toetsen van de woordenschatkennis, het begrip, rekenen, .... En de performale meer om vaardigheden zoals ruimtelijk inzicht, ...
Punt is nu dat in verschillende delen van Afrika bijvoorbeeld de kennis van de woordenschat helemaal niet belangrijk is, omdat het in een gegeven tijd-ruimtelijke context er helemaal niet toe doet! Wat daar bijvorobeeld wel belangrijk is, is hoe je moet overleven in de natuur, hoe je plaatsen kan herkennen waar je water moet vinden, hoe je kan weten hoe lang daarvoor een dier daar is geweest, hoe je mensen kan genezen met kruiden, ... Dàt gedrag wordt in deze contexten gezien als intelligent gedrag. Terwijl dat soort gedrag bij ons in het westen dan weer geen zier uitmaakt (tenzij je op reis moet naar Afrika ofzo) en dus helemaal niet relevant is (wij moeten neit overleven in de natuur, wij moeten niet onszelf kunnen helpen mbv kruiden als iemand ziek is, enzovoort. Bijgevolg zullen we in door het westen ontwikkelde intelligentietests ook alleen maar toetsen wat wij zien als belangrijk, en dus als intelligentie. Voor ons is het belangrijk dat we een goed woordenschat hebben goed kunnen rekenen, om mee te kunnen in ons onderwijs systeem en te weten tot op welk niveau we daarin mee gaan kunnen, om werk te vinden, ...
Dit is natuurlijk wel een stereotype schetsing van de verschillen tussen beide samenlevingen, maar het is om aan te geven wat ik precies bedoel.