Terwijl ik eze gegevens bekijk stel ik mijzelf de vraag wat is IQ? daarover verschillen de meningen nogal, voor mij is het IQ een cijfer dat een gemiddelde aantoont tussen je wiskundige inzicht en taalvaardigheid, de snelheid waarmee je problemen op kan lossen en je dingen kan opnemen en verwerken.
Volgens mij valt het met die meningen wel mee. Veel leken (zoals ik overigens), zijn er wellicht niet over uit wat IQ is. Binnen de psychologie/pedagogie is er denk ik wel een veel eenduidigere mening.
Simpelst gezegd is IQ de score van een IQ-test. Dan is de vraag in hoeverre IQ afhangt van erfelijkheid of opvoeding. Daar is ook wel behoorlijk veel onderzoek naar gedaan. Elk geval, als een test bij zeer jonge kinderen wordt gedaan -wat ook gedaan is- kun je moeilijk zeggen dat erfelijkheid er ook mee te maken heeft. Idem dito bij gescheiden tweelingen.
Via Google of andere zoekmachines kan er allicht een hoop informatie over gevonden worden, en er staan in dit topic al een paar interessante artikelen.
Ik ben van mening dat dat niet zo is! veel van deze mensen zijn misschien erg vaardig in allerlei aspecten die hun helpen te overleven, zo moet je denken aan het gebruik van planten voor medicinale doeleinden, het zetten van vallen en het vangen van insecten die als voedsel dienen.. deze vorm van kennis is voor zover ik weet niet van toepassing bij iq-testen, betekend dat dat het niet meetelt?
De "Noble savage" is op een mythe gebaseerd. Zogenaamde natuurmensen weten vaak helemaal niet veel van de natuur. Bovendien is kennis geen vorm van intelligentie.
Om wat simpels te noemen, zelfs een biologische boer is vele male efficienter in produceren van voedsel dan de gemiddelde Ethiopier, zelfs al kijk naar klimaat, bodemkwaliteit, gevolgen voor milieu, etc. Je kunt moeilijk volhouden dat zo'n boer dan slimmer bezig is.