Louis
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Football schreef:wie weet er een goede relatief goedkope telescoop waar een beginner ook astrofotgrafie mee kan doen ga namelijk sparen voor eentje

wat ik wil kunnen zien zijn nevels sterrenhopen enz.

de prijs tussen de 4 en 500
je kan hier is kijken:

http://www.telescope-service.com/newtonian...art.html#n150mm

Een RA motor drive voor de Sky View kost 127.- en is dus nodig om je kijker geschikt te maken voor astro-fotografie.

Dus dat zou dan :

Newtonian 150/750mm on Sky-View 368.-

RA motor drive voor de Sky View 127.-

-------------

495,-

Precies je budget :roll:

Ik heb deze kijker ook (zonder motordrive) en hij bevalt uitstekend!

( http://217.119.4.12//louis/review_kijker.html )

Succes met je keuze!

Louis
robindr

Ik heb eens op hun website rondgekeken en blijkbaar bieden zij telescopen aan tegen een veel lagere prijs dan normaal blijkbaar? Als ik die prijzen vergelijk met andere sites zijn die beduidend lager. Of zit er ergens een addertje onder het gras?(wat ik niet denk overigens.)
skyguy

Je moet er wel op letten dat er nog verzendkosten en nederlandse belastingen betaald moeten worden als je van ts besteld. De reden waarom telescopen in Duitsland goedkoper zijn is omdat er daar niet (of nouwelijks..weer ik even niet meer precies) btw moet worden betaald.
skyguy

robindr schreef:Laat ons aannemen dat de optische onderdelen van gelijkaardige kwaliteit zijn, dan telt maar 1 regel. Meer diameter = meer licht dat wordt opgevangen = meer dingen zijn zichtbaar.

150mm is meer dan 100mm dus met die 6" zul je meer kunnen zien. Alles hangt een beetje af wat je wil doen met de telescoop.

Wil je gewoon planeten, maan en sterren(hopen) bekijken kies dan een telescoop die je zoveel mogelijk aperture (diameter) geeft. Ook kan je met een 6" al deepsky observaties doen.(Verwacht natuurlijk geen resultaat als je op lange-belichtingstijd foto's ziet, anders zal je gegarandeerd ontgoocheld zijn)

Wil je ook astrofotografie doen, dan zal je volgens je budget mss moeten besparen op de diameter en dit spenderen aan een gemotoriseerde aandrijving.

Denk mss ook eens aan een dobson telescoop. Hier krijg je meeste diameter voor je geld dan welk telescoop-type ook. Nadeel is wel dat een dobson nogal groot, log en minder gemakkelijk te verplaatsen en mee te nemen is.
Of is er voor deze prijs iets beters te verkrijgen?
Welke prijs bedoel je dan?
Kan men ergens foto's bekijken genomen door deze of andere telescopen
Zoek eens op google naar 'sketches' van planeten, maan, sterren en deepsky objecten gemaakt met de telescoop opening van je keuze.

Sketches geven je een beter idee dan foto's waar meestal een lange belichtingstijd werd gebruikt. Ook foto's genomen zonder lange belichtingstijd (< 1 sec bvb) geven je een goed idee.
Is automatische motoraandrijving de prijs waard?
Ja, als je aan astrofotografie wil doen zeker. Zonder is dit namelijk niet mogelijk voor lange belichtingstijden.

Conclusie: maak eerst voor jezelf uit wat je wil doen. Zuivere observatie of ook fotografie. Maak op basis hiervan je beslissing.
Let er wel op dat als je een dobson koopt je niet aan astrofotografie kunt doen omdat deze niet uitgelijnd kan worden en er geen motortjes op kunnen worden bevestigt.

Als je alleen planeten wil schieten en je in het begin nog geen geld hebt voor een motortje is deze niet persé nodig (is wel erg handig). Voor deep sky is hij zelfs onmisbaar.
Steve123

Hallo,

wat is het best, een refractor, met een kleine diameter bv. 100mm

of een reflector, met een grotere diameter bv. 150mm

ze kosten namelijk evenveel

Ik wil vooral planeten scherp zien, en ik heb gelezen dat vooral

refractor daar goed in zijn. Wat zou de beste telescoop hiervoor zijn?

Max prijs is 500 eur ongeveer
skyguy

Steve123 schreef:Hallo,

Ik denk dat je het beste een reflector kunt nemen, vooral om de prijs-diameter verhouding en om het feit dat een reflector geen kleurfouten heeft (en een refractor wel).

Klik Voor 500 euro heb je bij telescope service deze telescoop.
Louis

Je moet er wel op letten dat er nog verzendkosten en nederlandse belastingen betaald moeten worden als je van ts besteld. De reden waarom telescopen in Duitsland goedkoper zijn is omdat er daar niet (of nouwelijks..weer ik even niet meer precies) btw moet worden betaald.

Ik heb gewoon de prijs betaald die op de site staan (Price - Euros incl. VAT) en de verzendkosten, verder geen extra nederlandse belasting!
robindr

skyguy schreef:
Steve123 schreef:Hallo,

Ik denk dat je het beste een reflector kunt nemen, vooral om de prijs-diameter verhouding en om het feit dat een reflector geen kleurfouten heeft (en een refractor wel).

Klik Voor 500 euro heb je bij telescope service deze telescoop.
Steve123, zoals Skyguy zegt kun je mijns inziens ook beter de reflector nemen. Wat je bij een refractor aan scherpte wint(zal miniem zijn hoor) weegt niet op tegen de winst in diameter van de reflector.

Klein nadeeltje bij een newtonian (een dobson is dit ook) dat je af en toe een zal moeten collimeren om een optimaal resultaat te hebben.

Voor 398€ heb je op die site al een Dobson (reflector-newtonian dus) van 10"! das een diameter van 250mm!

Maar natuurlijk kun je hiermee geen fotografie doen zoals Skyguy terecht opmerkt.
Als je alleen planeten wil schieten en je in het begin nog geen geld hebt voor een motortje is deze niet persé nodig (is wel erg handig). Voor deep sky is hij zelfs onmisbaar.
Bedoel je dat je een motor nodig hebt om deep-sky te observeren? Ik heb een 8" dobson en kan perfect deepsky objecten terugvinden. Natuurlijk geldt:"oefening baart kunst". Wat wel een zééér praktisch (en mss onontbeerlijk) accessoire is bij een dobson is een Telrad.

http://www.telescope-service.com/ATM/finde...ers.html#telrad

en je vindt elk object in no time.
tex

sould3mon schreef:je hebt eerst altijd recht bij de verkoper  de garantie  welke het meestal  bij de fabriek gaat neerleggen.

koop je bij winkel in usa  en laat je em overvliegen als er wat aan de hand is  kan/moet ?  je eerst de winkel in usa proberen en daarna  meade service ( in europa ook vast wel een maar denk duits )  center bellen in usa .

koop je bij nederlandse winkel heb je gewoon het wettelijk recht etc  naast de  winkel/ fabrieks garantie  

weet niet hoe dat met winkels in belgie zit maar over het algemeen  is het zo dat de verkoper  de tussen persoon tussen   bedrijf  en jouw is

( volgens mij geld dit voor bijna elke telescoop )

p.s als er wat met telescoop is  zal ie waarschijnlijk terug naar usa moeten volgens mij
Bij meade is het zo dat je met je meade telescoop in eender welke winkel die meade verkoopt kan binnen stappen om die te laten herstellen.
skywatcher

Wat wel een zééér praktisch (en mss onontbeerlijk) accessoire is bij een dobson is een Telrad.
persoonlijk heb ik toch liever een 8x50 zoeker,ik vind het gewoon prettig dat ik bijvoorbeeld m13 kan zien met de zoeker,dat kan ik met een telrad niet onder mijn mooi verlichte hemel
skyguy

Bedoel je dat je een motor nodig hebt om deep-sky te observeren? Ik heb een 8" dobson en kan perfect deepsky objecten terugvinden. Natuurlijk geldt:"oefening baart kunst".

Hiermee bedoelde ik het schieten van deep sky objecten, lange belichtingstijden is zonder motor bijna niet te doen.
robindr

Hiermee bedoelde ik het schieten van deep sky objecten, lange belichtingstijden is zonder motor bijna niet te doen

Nee, idd das juist.
sould3mon

@tex

er is een verschil tussen repareren en gewoon doorsturen ik neem aan dat ze

"overal waar je meade kan kopen "leuk je telescoop opsturen naar usa . ( of waar meade zelf de telescopen repareert ) .

dan ga ik toch liever naar de winkel waar ik em ook gekocht heb bv

maar ik had het over algemeen recht

neem aan dat als je mensen netjes te woord staat meeste toch wel moeite willen doen om je te helpen
skyguy

Nou, mijn meade moest ook een keer gerepareerd worden, maar die is zover ze mij vertelden niet terug naar de vs gemoeten. Zal er ook aan liggen watvoor een reparatie het is...
Knightv

Goedemiddag,

Ik wou al een tijdje een telescoop kopen. Maar ja ik ben nog jong (17) en kan me geld beter gebruiken voor het sparen voor vakantie enz.

niet lachen:p. ik heb een amateur telescoop gekocht bij de blokkert...voor 35 euro.

Oke ik weet dat het niet veel voorsteld, maar ja gaat mij erom dat ik een beetje goed naar boven kan kijken met dat ding.

Er stond bij dat er een handleiding bij zat..nou dat was 1 a4'tje over hoe je hem in elkaar moest zetten. vraag me af of ik dit wel goed heb gedaan.

1.Maar nu had ik een vraagje. Je hebt zo'n klein zoomertje aan je telescoop vast..maar die geeft bij mij het beeld ondersteboven?..hoort dit zo of hoe kan ik dat herstellen?

2.En ik had de lenzen in de telescoop er even uitgehaald om die plakkertjes eraf te halen, want dat vond ik zwaar irritant. Ik hoop dat ik ze goed heb terug gestopt.

Er is namelijk een dikke lens met bolling en een dunne platte lens .(de dikke lens met bolling heb ik voor gedaan en daarachter de platte dunne lens)

Dat waren dus 2 vragen die ik graag beantwoord wil hebben, maar heeft voor de rest iemand nog tips voor mij..(behalve koop een goede telescoop;))?

CIAO!

Terug naar “Sterrenkijken”