Knightv schreef:Je hebt zo'n klein zoomertje aan je telescoop vast..maar die geeft bij mij het beeld ondersteboven?..hoort dit zo of hoe kan ik dat herstellen?
CIAO!
Ja dat hoort dus zoals skywatcher zei idd zo.
2.En ik had de lenzen in de telescoop er even uitgehaald om die plakkertjes eraf te halen, want dat vond ik zwaar irritant. Ik hoop dat ik ze goed heb terug gestopt.
Kan ik je niet mee helpen. srr
Ik wou al een tijdje een telescoop kopen. Maar ja ik ben nog jong (17) en kan me geld beter gebruiken voor het sparen voor vakantie enzniet lachen:p. ik heb een amateur telescoop gekocht bij de blokkert...voor 35 euro.
Begrijpelijk, maar door een klein beetje door te sparen en dan te opteren voor een tweedehandstelescoop die nog in goede staat is, was je al een heel eind verder.
maar heeft voor de rest iemand nog tips voor mij..
1. Koop een telescoop die z'n geld waard is(srr ik weet dat je dit niet vroeg, maar het is toch belangrijk). Het is niet altijd nodig om dure spullen te kopen en zeker niet als het je eerste is, maar ik denk dat je beter een verrekijker koopt dan een telescoop uit de supermarkt
Kijk eens wat je met 55 al kan
http://www.telescope-service.com/newtonian...tart.html#n76mm
2. Ga op het internet op zoek naar goede websites die je de sterren, sterrebeelden, sterreclusters enzo leren kennen(Als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk). Er zijn er denk ik duizenden. Zo weet je ten minste waar je naar kijkt.
Ik denk aan de zomerse avonden die ik met vrienden op een terrasje naast de bbq doorbreng. Ze beginnen dan met "die Grote Beer; welk sterrebeeld is dat nu feitelijk"
Als jij daar dan kan op inspringen en hen uitleggen dat sommige sterren waar ze naar kijken eigenlijk dubbele sterren zijn, en dat dat puntje daar Saturnus, Jupiter, Venus of Mars is stijg je al snel in achting
Kan je geloven dat de meesten zelf verwonderd naar je kijken als je hen uitlegt dat al die sterren eigenlijk net (of bijna net) hetzelfde zijn zoals onze zon. En dat licht van de zon er zo'n 8,5 minuten over doet om ons te bereiken. Als je dan nog het geluk hebt om een telescoop boven te halen die hen de ringen van Saturnus of de manen en de banden van Jupiter kan tonen... Ze geloven niet wat ze zien, ik zweer het je