skywatcher
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

misschien is het beter om in 't vervolg EERST vragen te stellen en dan actie te ondernemen. :roll:

ik neem aan dat je ook wil weten waarom bij een verrekijker het beeld wel recht is en bij jou kijkertje niet?

in een verrekijkers zitten prisma's die het beeld juist orienteren,bij jou kijkertje niet
robindr

Knightv schreef:Je hebt zo'n klein zoomertje aan je telescoop vast..maar die geeft bij mij het beeld ondersteboven?..hoort dit zo of hoe kan ik dat herstellen?

CIAO!
Ja dat hoort dus zoals skywatcher zei idd zo.
2.En ik had de lenzen in de telescoop er even uitgehaald om die plakkertjes eraf te halen, want dat vond ik zwaar irritant. Ik hoop dat ik ze goed heb terug gestopt.
Kan ik je niet mee helpen. srr
Ik wou al een tijdje een telescoop kopen. Maar ja ik ben nog jong (17) en kan me geld beter gebruiken voor het sparen voor vakantie enzniet lachen:p. ik heb een amateur telescoop gekocht bij de blokkert...voor 35 euro.  
Begrijpelijk, maar door een klein beetje door te sparen en dan te opteren voor een tweedehandstelescoop die nog in goede staat is, was je al een heel eind verder.
maar heeft voor de rest iemand nog tips voor mij..
1. Koop een telescoop die z'n geld waard is(srr ik weet dat je dit niet vroeg, maar het is toch belangrijk). Het is niet altijd nodig om dure spullen te kopen en zeker niet als het je eerste is, maar ik denk dat je beter een verrekijker koopt dan een telescoop uit de supermarkt

Kijk eens wat je met €55 al kan

http://www.telescope-service.com/newtonian...tart.html#n76mm

2. Ga op het internet op zoek naar goede websites die je de sterren, sterrebeelden, sterreclusters enzo leren kennen(Als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk). Er zijn er denk ik duizenden. Zo weet je ten minste waar je naar kijkt.

Ik denk aan de zomerse avonden die ik met vrienden op een terrasje naast de bbq doorbreng. Ze beginnen dan met "die Grote Beer; welk sterrebeeld is dat nu feitelijk" :-) Als jij daar dan kan op inspringen en hen uitleggen dat sommige sterren waar ze naar kijken eigenlijk dubbele sterren zijn, en dat dat puntje daar Saturnus, Jupiter, Venus of Mars is stijg je al snel in achting :-) Kan je geloven dat de meesten zelf verwonderd naar je kijken als je hen uitlegt dat al die sterren eigenlijk net (of bijna net) hetzelfde zijn zoals onze zon. En dat licht van de zon er zo'n 8,5 minuten over doet om ons te bereiken. Als je dan nog het geluk hebt om een telescoop boven te halen die hen de ringen van Saturnus of de manen en de banden van Jupiter kan tonen... Ze geloven niet wat ze zien, ik zweer het je ;-)
Knightv

Bedankt voor de antwoorden. de lenzen zitten denk ik nu wel goed zicht is duidelijk.

De telescopen die ik op internet had gezien zijn altijd minstens 150 euro.

en als dat van je vakantie afgaat is dat toch weer een deel.

Dus daarom heb ik zo'n goedkoop dingetje gekocht. Maar ja als het niet bewolkt is zal ik er eens doorheen kijken. En als ik het dan allemaal nog steeds intressant vind maar het is te vaag koop ik wel een betere.

Maar ik ga eerst wel experimenteren en goed lezen.

trouwens ik heb nu wel al een standaard..kan je geen losse telescopen zonder standaard kopen of is dat af te raden?
skywatcher

trouwens ik heb nu wel al een standaard..kan je geen losse telescopen zonder standaard kopen of is dat af te raden?
bedoel je een fotostatief?

of de standaard die bij je kijkertje zat?

ald de kijker niet te groot is kan die op een fotostatief gezet worden

de term die gebruikt wordt voor losse buizen is OTA

in sommige gevallen zihjn ze voorzien van een blokje metaal waar fotodraad in zit

anderen moet je dan weer via buisringen en zwaluwstaart op een fotostatief zetten
nOOb

Hallo mensen,

Ik heb laatst een foldertje van de Lidl binnen gekregen met een aanbieding van een telescoop. Ik vind het wel cool om een telescoop te hebben en ik vind de aanbieding niet zo duur. Maar ik heb absoluut geen verstand van telescopen. Weten jullie of dit een goede aankoop is, om een beetje naar sterren en de maan te kijken? En wat kan ik er allemaal mee, want ik begrijp die functies erbij niet.

Super bedankt mensen!

nOOb

Klassieke telescoop

35- tot 175-voudige vergroting!

In hoogte verstelbaar metalen statief

Brandpunt: 700 mm.

Doorsnede glazen lenzen: Ø 70 mm.

Zoeker met snelafstelling

Oculairen: 20 mm., 12 mm. en 4 mm.

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.2...sieke_telescoop
nOOb

Sorry sen..., had deze niet gezien :roll:
skyguy

nOOb schreef:Hallo mensen,  

Ik heb laatst een foldertje van de Lidl binnen gekregen met een aanbieding van een telescoop. Ik vind het wel cool om een telescoop te hebben en ik vind de aanbieding niet zo duur. Maar ik heb absoluut geen verstand van telescopen. Weten jullie of dit een goede aankoop is, om een beetje naar sterren en de maan te kijken? En wat kan ik er allemaal mee, want ik begrijp die functies erbij niet.  

Super bedankt mensen!  

nOOb  

Klassieke telescoop  

Dat is een goede beginnerstelescoop ja. Goede optiek, redelijke montering kortom ...zeker geen miskoop :wink:

Je kan er de maan en een paar planeten goed mee zien, ook sommige heldere deep sky objecten zijn ermee te zien (verwacht alleen wel geen hubble-plaatjes). Wat de functies betreft weet ik niet over welke functies je het hebt. Er zitten wel redelijke occulairs bij als het dat is wat je bedoeld.
nOOb

skyguy schreef:
nOOb schreef:Hallo mensen,  

Super bedankt mensen!  

nOOb  

Klassieke telescoop  

Dat is een goede beginnerstelescoop ja. Goede optiek, redelijke montering kortom ...zeker geen miskoop :wink:

Je kan er de maan en een paar planeten goed mee zien, ook sommige heldere deep sky objecten zijn ermee te zien (verwacht alleen wel geen hubble-plaatjes). Wat de functies betreft weet ik niet over welke functies je het hebt. Er zitten wel redelijke occulairs bij als het dat is wat je bedoeld.
Hee, super bedankt skyguy!!

Dat is inderdaad alle informatie die ik nodig had. Ik ga em gelijk kopen morgen, als deze niet uitverkocht is. Dat gaat altijd zo snel bij Lidl :roll:
joeroe

Hallo iedereen

Ik wil dus best wel een telescoop hebben, alleen is het dus de bedoeling er zo min mogelijk aan uit te geven, aangezien ik aan het sparen ben voor een scooter.

Dus kwam bij mij het idee om er maar zelf 1 te bouwen, ik weet dat het kan maar nu vraag ik:

1 heeft iemand er hier ervaring mee

2 hoe kom ik aan de speiegel want ik wil wel een spiegeltelescoop :roll:

alvast bedankt

joeroe
skywatcher

vele astrozaken verkopen ook telescoop onderdelen zodat je zelf een kijker kan bouwen

maar over wat voor budget spreken we hier?

en tot welke gereedschappen heb je beschikking?
joeroe

tsja niet heel erg veel.

gereedschappen heb ik zelf wel wat van, en als het niet met mijn eigen meer lukt, heb ik nog altijd de garage van me oom :roll:
sjaakstar

Ik ben sinds kort bezig met het sparen voor een nieuwe telescoop.

Thuis heb ik zo een luxon telescoop waarbij je geen reet kan zien

dus heb ik via http://www.upsky.nl/ een telescoop gezien van ongeveer van mijn buget.

de Messier N-130 Newton Spiegeltelescoop.

nou mijn vraag is. ''is het nou een goede telescoop om planeten en nevels waar te nemen''

en is het mogelijk om bijvoorbeeld saturnus zo te kunnen waar te nemen met dat telescoop???

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...748f83940b47b77

hier het link, want ik weet niet hoe je plaatjes kunt plaatsen.

Hier de Kenmerken van misschien mijn toekomstige telescoop :

MESSIER-N130

Spiegeltelescoop 130mm

Brandpunt: 1000mm

Maximale vergroting: 260x

Montering: MON1

Zoeker: 6x30

Totaalgewicht: 17,3kg

Of zal ik gewoon de ETX 90 EC nemen voor 800 euro ??

Alvast bedankt.
skywatcher

Ik neem aan dat je deze kijker bedoeld? :roll:

Afbeelding

het is een goede om te beginnen en zal heel wat meer laten zien dan jou luxon

de ring rond saturnus laat zich vrij makkelijk scheiden van de planeet en als het weer goed zullen ook equatoriale banden en cassini scheiding te zien zijn

wat nevels betreft is groter altijd beter maar zoals daarjuist gezegd is deze een goede om te beginnen

de etx is ook een zeer goede kijker maar zal minder goed presteren op nevels

en voor de prijs van de etx kan je al heel wat meer in huis halen
skyguy

Toch ben ik zeker niet slecht te spreken over de prestaties van een etx. Op een heldere avond zie je toch heel wat neveltjes hoor :wink: . Het is idd wel hoe groter hoe meer je ziet, maar vergeet niet dat er wel goto op de etx zit.
sjaakstar

Bedankt voor je reactie skywatcher.

ik ben echt aan het twijfelen. als ik nou de messier moet nemen of de etx.

aan jou reactie te horen is het beter om de messier te nemen toch :roll:

maar is de prestatie van nevels echt een groot verschil ???

tussen de messier en de etx

Terug naar “Sterrenkijken”