klazon schreef:De twee fasen komen van verschillende groepen om het vermogen te verdelen, en elke groep moet een eigen nul hebben.GJ_ schreef:tsjonge, TWEE nullen?? Waarvoor? Een nul is een nul toch?
Dat lijkt me niet helemaal waar te zijn.
Alle nulleiders, van elk huis, gaan toch naar dezelfde bron terug. 1 nul is dan toch echt wel genoeg.
Theoretisch dan.
In de praktijk zal je toch wel 2 willen gebruiken, omdat je maar 16 Ampere door een draad van 2.5 mm mag jagen, en die diameter wordt meestal gebruikt, in huizen.
Maar als de diameter 4 mm is, dan zie ik geen probleem om gewoon door te koppelen en slechts 1 nulleider te gebruiken.
oja..
misschien een beetje stom gezicht om op mijn eigen te reply-en..
Maar op dezelfde manier dat je de 0 doorkoppeld, kan je de fase natuurlijk ook doorkoppelen!
Dan heb je nog maar 3 draden nodig.. Fase, 0 en aarde.
Zolang je maar de juiste diameter gebruikt! Dus minimaal 4 mm.
Wat ik alleen vergeet, als deze draden (deels) in een PVC pijp zitten, en er zitten meer dan 2 geleiders in de pijp, dan mag er maar maximaal 20 Ampere doorheen.
Dus dan moet je weer minimaal 6 mm draden gebruiken, maar dan moet je ook weer dikkere PVC pijp gebruiken. (heeft met de opwekking van warmte te maken).
Gebruik je gewoon een kabel vanaf de meterkast, dan heb je die beperking weer niet.