Meer dan jij denkt Nabz, zelfs wel misschien meer dan je lief is. Het gaat er echter niet om wat ik allemaal weet en niet weet van welk onderwerp dan ook. het gaat over het WRR.Nou vertel me wt je weet van de islam.
Om terug te keren naar het onderwerp volgen enkele Quotes van Menheffrin en Nietsje
Nietsje schreef:
Bah, wat een arrogantie. En nog gevaarlijk ook, want hier wordt eigenlijk beweerd dat de islam de enige ware religie is, waar iedereen naar zou moeten luisteren.
Ik vrees dat meer kennis over de islam slechts tot een grotere polarisatie leidt.
Menheffrin schreef
NietsjeDe enige reden dat Saudi Arabië geen spa in de grond toelaat, is geheel toe te schrijven aan de angst daarmee de maatschappelijke orde te verstoren. Dat wil zeggen in die specifieke landen en dat heeft veel minder, dan wij geneigd zijn te denken, te maken met het beschermen van de religie zelf.
Buiten gnostische geschriften, die onder het zand vandaan komen, duiken er ook regelmatig teksten op die een totaal ander licht werpen op de islam. En neemt u van mij aan, die worden door de Oppermadrassa niet verbrand. Zeker, achter slot en grendel gehouden, maar niet verbrand.
Die Oppermadrassa waar u het over heeft DGM waakt eerder over de orde dan over haar religie. Deze discrepantie laat zich slechts door één ding verklaren: de menselijke nijging om ook het tegendeel van zichzelf in stand te willen houden, om niet te zeggen dat het spiegelbeeld dat de individuele Mohammedaan te zien krijgt indien hij naar de koran kijkt, gecorrigeerd wordt door de realiteit. Om kort te gaan de Oppermadrassa heeft al enige tijd in de gaten dat hij een karikatuur ziet in een spiegel die de maatschappelijke orde als juist voorstelt. Om zichzelf te rechtvaardigen worden die vondsten uit de woestijn nimmer verbrand en bewaard voor het moment dat de moslim zichzelf kan herkennen. GJ wijst daar wel eens op: het is mijn islamitische buurman! Dat kan, maar dat was niet de kern
En Wij zijn niet hetzelfde. Wij staan er als mens zelfs op voor uniek te zijn. Maar dan gaat diezelfde uniciteit verloren door zich onverkort te conformeren aan Mohammed. Heilig, want zo wordt hij voorgesteld, enig, omdat het zijn beleving is en zijn 'weg'. De sunna is die weg. Als Thomas a Kempis de navolging van Christus schrijft maakt hij op diezelfde wijze geen verschil. God, Allah (hoewel niet dezelfde) zijn niet het object maar het pad zelf dat tot dat opperwezen zou moeten leiden. Uw argument zou moeten leiden tot Allah's als benaming. In mindere zin heeft het christendom dat wel begrepen en beschouwd zichzelf als god's kinderen, een lid van de kudde. De herder, de agnus dei, is een principe dat geen moslim kan aanvaarden zonder de omweg naar Mohammed te zoeken. Immers, hij zat in die grot, hij was alleen, en niemand die er vragen bij mag stellen.
Mag ik zeggen dat Mohammed een valse profeet is, zo gelooft menig christen en dat is heel begrijpelijk gezien zijn geloof?
Mag ik zeggen dat de koran een mythe is, omdat ik niet geloof in engelen die goddelijke openbaringen influisteren?
Heb ik de vrijheid historische bronnen te bespreken, waarin Mohammeds onverdraagzaamheid en seksuele buitenissigheid wordt besproken?
Welke kritiek op de islam mag ik wel uiten?
Maar Hirsi Ali ziet de religieuze factor in de huidige cultuurproblematiek als uiterst belangrijk, ik ook. Daarom is het belangrijk dat een afvallige moslimvrouw in de politiek haar stem kan laten horen. Want het geluid van afvallige moslims wordt sterk onderdrukt.
Menheffrin
--------------------------------------------------------------------------------Het ging hier om het WRR-rapport. Nu zal het u niet verbazen, maar ik heb het gelezen. Het stelt de retorische vraag of wij überhaupt, politiek gezien, wel een probleem hebben met de moslim in Nederland om er vervolgens op te wijzen dat de politiek om die reden(!) haar toon dient te matigen. De kern van het rapport draait derhalve om de stelling dat de politiek zich, in relatie tot de islam, bezighoudt met de kleren van de keizer; er is in hoofdzaak geen probleem. De hele teneur van het rapport is om maatschappelijke wrevel (burkas, handen schudden, blijf van mijn lijfhuizen, te hoop lopen tegen 1400 honderd jaar oude idealen in een seculiere maatschappij, etc.) te bagatelliseren en toe te schijven aan verwaarloosbare incidenten waar de Nederlandse politiek zich niet mee bezig zou moeten houden.
Mijn enige kritiek hierop is dat het doelbewust de politiek wenst te vervreemden van wat er maatschappelijk leeft. Dat wil zeggen dat het antwoord of er een probleem is met de islam door de maatschappij dient te worden gegeven en niet door een instituut dat politiek gezag boven de volkvertegenwoordiging stelt. Het rapport komt mij in die zin zelfs lichtelijk dictatoriaal voor.
Nietsje schreef:
Er zijn veel moslims die stiekum heel blij met Hirsi Ali zijn, omdat ze hopen door haar van het juk van de islam verlost te worden. Velen durven dat helaas niet in het openbaar te laten zien. Daarnaast is zij kamerlid voor alle Nederlanders, haar taak is ook Nederlanders bewust te maken van enkele kwalijke kanten van de islam. Het WRR-rapport beweert dat de sharia geen probleem is, daar moet het westen meer begrip voor tonen. Islamologen kunnen je uitleggen dat de sharia vele aspecten heeft die niet in onze cultuur thuis horen, vooral omdat het op een onverdraagzame religieuze leer gebaseerd is. De WRR en Hirsi Ali willen beiden een discussie over de sharia, laat die discussie er dus komen. Dat WRR-rapport kan ook gunstige gevolgen hebben; meer kennis van de islam bij de bevolking.
We kunnen pas een oordeel over de islam vellen als we er voldoende kennis van hebben. Anders blijft die eeuwige islamdiscussie maar voortduren.
In het WRR-rapport staat:
De universaliteit van het mensenrechtenconcept is zowel in de moslimwereld als
in het Westen sterk aangevochten. Zo viel de voormalige Maleisische premier
Mahathir bij westerse kritiek op zijn mensenrechtenbeleid die universaliteit
regelmatig aan als vertoon van westers imperialisme en beriep hij zich op Aziatische
of islamitische waarden (Noor 2002). (Pag. 132)
Hoe is de islamitische verklaring over de mensenrechten? Die kun je hier lezen:
http://www.religlaw.org/interdocs/docs/cai...hrislam1990.htm
Na lezing van dit document, van grote betekenis omdat het is geschreven door de Organization of the Islamic Conference, dezelfde club die de protesten tegen de Deense cartoons heeft gearrangeerd, kan een goede discussie gevoerd worden over de culturele kloof tussen de islam en het westen. Zoals eerder vermeld was ik vooral getroffen door het volgende citaat:
"( ) bevestigt opnieuw de beschavende en historische rol van de Islamitische Oemma die Allah heeft gemaakt als de beste gemeenschap, die de mensheid een universele en uitgebalanceerde beschaving gaf, waarin harmonie wordt bewerkstelligd tussen het leven op aarde en het hiernamaals en kennis wordt gecombineerd met geloof; en de rol die deze wereldgemeenschap zou moeten spelen bij het leiden van de gehele mensheid, die in verwarring is tengevolge van uiteenlopende en elkaar bestrijdende geloven en ideologieën, door oplossingen te bieden voor de chronische problemen van deze materialistische samenlevingen."
Hieruit spreekt een enorme arrogantie, bovendien voelt het als een bedreiging; men wil mij kennelijk dwingen de leiding van de islam te accepteren. Dat wil ik niet, ik wens niet onderdanig aan de islam te zijn.
Ook is deze verklaring gebaseerd op de sharia: Article 24: All the rights and freedoms stipulated in this Declaration are subject to the Islamic Shari'ah. Article 25: The Islamic Shari'ah is the only source of reference for the explanation or clarification to any of the articles of this Declaration. De sharia is een kernpunt in het WRR-rapport.
Overigens doet het er niet toe dat het ondenkbaar is dat de sharia in ons land ooit ingevoerd zal worden omdat moslims slechts een kleine minderheid vormen, ook de WRR probeert op die manier het probleem te bagatelliseren. Landgenoten die te zeer verschillen met mijn normen en waarden kan ik moeilijk als landgenoten zien, dat is het probleem, en de sharia staat haaks op mijn overtuigingen.
Puzzels