Anonymous
Artikelen: 0

Snaartheorie

Zoals de titel al zegt:

Snaar of string theorie wetenschap of filosofie ?

Ik weet het nog niet zeker maar ik kan wel zeggen dat het een wiskundig hoogstandje van je welste is.

Interssante URL met filmpjes: http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
Elmo

Re: Snaartheorie

Bedankt voor de linkjes! Vanavond eens kijken...
Never underestimate the predictability of stupidity...
Knownothing

Ik vond het heel interessant (aflevering 1 en 2 toch al). Maar wetenschap of niet? In principe heeft die kerel van Boston gelijk, zolang het niet testbaar is niet. Als je een uitzondering maakt op dat principe, omdat het hier wel degelijk over ernstige mensen lijkt te gaan, zet je de deur eigelijk wijd open voor allerlei alien-, para-, homeo-,crackpot-... fantasten. Maar de theoretici spreken de hoop uit dat het ooit wel testbaar zal zijn, dus de toekomst zal het moeten uitwijzen. (Al doet verwijzen naar de toekomst natuurlijk weer een denken aan de typische argumentatie van pseudo's).

Ik zou dus zeggen: het is nog geen wetenschap, maar het zou er kunnen worden.
Elmo

Het is in mijn ogen zeker wel wetenschap: het is namelijk zuivere wiskunde, en dat is zeker ook wetenschap.

Of het ook natuurkunde is vind ik een lastigere vraag, maar ik denk van wel. Immers, deze theorieen worden gebouwd bovenop bestaande natuurkunde (QED, alg. rel., etc.) en moeten lage-energie limieten hebben die overeenkomen met bekende experimentele gegevens. Zodra ze dat niet doen, vallen ze ook meteen af. Dat is denk ik een belangrijke eigenschap van een wetenschappelijke theorie.

Testbaarheid van stringtheory zal overigens nog wel even op zich laten wachten. Tenzij we toevallig een zwart gat in de buurt vinden waar we lekker op kunnen experimenteren... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...
Knownothing

Zit er eigelijk ergens een kans in dat ze het benodigde aantal dimensies nog kunnen verminderen?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Knownothing

Het is in mijn ogen zeker wel wetenschap: het is namelijk zuivere wiskunde, en dat is zeker ook wetenschap.

Ik deel die mening niet, want volgens mij kan iets pas echt wetenschap zijn wanneer het over de realiteit gaat, en dat doet wiskunde niet noodzakelijk. Alle uitspraken die wiksunde doet gaan over axioma's.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
zeveraar

Is dit eigenlijk wel mogelijk wat snaartheorie allemaal zegt?

wormgaten in steden? gravitonentelefoon? membranen ? 12 dimenties ?

lijkt me eerlijk gezegd allemal beetje te veel sci-fi

en waarom de wereld van de kleine totaal niet in overeenstemming kwam met de wereld van de grote begrijp ik nog minder

maar na 10 keer alles bekeken te hebben, versta ik nu eindelijk de quantum mechanica :shock:
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."
Rogier

Maar wetenschap of niet? In principe heeft die kerel van Boston gelijk, zolang het niet testbaar is niet.
Tja, niet testbaar, de waarde van een theorie die niet falsificeerbaar is, is inderdaad twijfelachtig. Maar als een theorie, zoals dit werkelijkheidsmodel m.b.v. snaren (even simpel gezegd), onze waarnemingen correct voorspelt én in tegenstelling tot de 2 belangrijkste bestaande modellen (QM en ART) consistent is, dan lijkt het me nogal kortzichtig om het af te doen als non-wetenschap of zelfs waardeloos. Dit in tegenstelling tot allerlei bogus waar menig fantast mee aan komt draven, die totaal geen steek houdt bij iedere kritische toetsing aan de realiteit.

Daarbij vraag ik me af... Zou een eventuele Theorie van Alles eigenlijk per definitie wel falsificeerbaar kunnen zijn?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Knownothing

Mag ik nog wel even benadrukken dat ik snaartheorie zeker niet wil afdoen als iets waardeloos! Ik weet gewoon veel te weinig van natuurkunde om zo'n uitspraak te kunnen rechtvaardigen.
Mafkees

Knownothing schreef:Maar wetenschap of niet? In principe heeft die kerel van Boston gelijk, zolang het niet testbaar is niet.
[...]

Daarbij vraag ik me af... Zou een eventuele Theorie van Alles eigenlijk per definitie wel falsificeerbaar kunnen zijn?

Dat is een goeie vraag. Als je de radicale twijfel van Descartes in acht neemt, is het idd per definitie onmogelijk om een falsificeerbare Theorie van Alles te maken. Maar zolang een theorie geen nieuwe mogelijkheden biedt of oplossingen biedt voor bestaande natuurkundige problemen, heeft het niet veel nut om die theorie te gebruiken, zeg maar het Scheermes van Ockham. Maar aangezien deze theorie wel nieuwe mogelijkheden biedt en mogelijk ook oplossingen biedt voor bestaande problemen, dient er mijns inziens zeker rekening mee te worden gehouden.
Knownothing

Dat is een goeie vraag. Als je de radicale twijfel van Descartes in acht neemt, is het idd per definitie onmogelijk om een falsificeerbare Theorie van Alles te maken.

Wat heeft Descartes met falsifieerbaarheid te maken? Descart was rationalist!
Mafkees

Dat is een goeie vraag. Als je de radicale twijfel van Descartes in acht neemt, is het idd per definitie onmogelijk om een falsificeerbare Theorie van Alles te maken.

Wat heeft Descartes met falsifieerbaarheid te maken? Descart was rationalist!

Is falsificeerbaarheid dan niet op rationalisme gebaseerd ofzo?! :shock:
Knownothing

Nee, falsifieren gebeurt empirisch (met experiment of waarneming dus)
Mafkees

Nee, falsifieren gebeurt empirisch (met experiment of waarneming dus)
Volgens mij maken zowel het rationalisme als het empirisme gebruik van de logica, dus ook van falsificeerbaarheid. Bijvoorbeeld bij de snarentheorie wordt eerst gekeken of deze wiskundig (logisch-rationalistisch) falsificeerbaar is en daarna pas of hij met experimenten (logisch-empirisch) falsificeerbaar is.

Maar ik doelde eigenlijk meer op het filosofische aspect van de natuurkundige Theorie van Alles. Stel dat je een Theorie van Alles hebt en je hebt hem empirisch bewezen, dan is dit slechts een theorie over het beeld van de werkelijkheid wat je waarneemt en niet van de werkelijkheid zelf. Je kunt namelijk ook alles dromen of bijvoorbeeld in The Matrix zitten en aangezien alles wat in de echte wereld kan ook in die toestanden kan, is dit oncontroleerbaar of anders gezegd noch rationalistisch noch empirisch falsificeerbaar. Zelfs al zou je uit The Matrix ontsnappen, dan weet je zelfs nog niet of je niet gewoon in een andere laag zit van dezelfde Matrix. Ik bedoel dus dat de Theorie van Alles eigenlijk alleen maar pragmatisch is.

Terug naar “Filosofie”