Ik zit al geruime tijd met een vreemde vraag in m'n hoofd. Het klinkt krankjorum, maar ik zal proberen m'n vraag to formuleren.
Alles wat we zien, ruiken, voelen, ... bestaat uit materie/energie (voor mij zijn die twee hetzelfde). Tussen al die verschillende deeltjes gebeurt er steeds een wisselwerking. Als twee elektronen tegen elkaar botsen, dan kan er wiskundig bewezen worden wat er gebeurt. Je kan dit misschien het best vergelijken met een biljartspel. Als je over alle parameters beschikt (druk, plaats van de ballen, de weerstand van de mat, ...) dan kan je precies voorspellen hoe de ballen erbij gaan liggen nadat je een biljartbal een stoot hebt gegeven.
Stel dat je over alle parameters zou beschikken voor een lotto-machine. Dan kan je via allerlei wiskundige formules exact voorspellen welke ballen eruit gaan komen.
Volgens mij ligt onze toekomst vast. Alle gevolgen hebben een oorzaak. En die oorzaak is dan weer het gevolg van een andere oorzaak, enz. We denken dat we doe toekomst kunnen wijzigen, maar daar geloof ik niet in. Het feit dat we denken is slechts een chemische reactie. Een reactie die we zouden kunnen voorspellen indien we over alle parameters zouden beschikken. Uiteraard zijn er miljarden parameters, maar daar gaat het nu niet om. Alles wat we doen heeft steeds een oorzaak.
Kortom, toeval bestaat niet. Alles ligt vast en wij ondergaan het allemaal. Enfin, zo denk ik erover. Misschien leven we inderdaad in één of andere matrix.