In de genetica heb je de wet 'soort zoekt soort'. Je ziet veel dat mensen die een bepaalde genetische aandoening hebben (bijvoorbeeld een vorm van dwerggroei of autisme) dat ze, bewust of onbewust, een partner krijgen die dezelfde genetische aandoening heeft.
Zoals jullie allemaal zullen weten wordt het risico dan veel groter dat de kinderen met dezelfde genetische aandoening zitten opgescheept.
Nu ga ik een wat pittige stelling innemen. Patiënten die zo'n genetische aandoening hebben zouden voor dit risico gewaarschuwd moeten worden en er zou zo nodig gecontroleerd moeten worden bij een embryo ofdat hij niet die aandoening heeft zodat er evt. een abortus gepleegd kan worden.
Mag je het een kind aandoen om met een ernstige handicap geboren te worden als je dat kan voorkomen?
Mensen hoeven niet perfect te zijn en ik zou het ook niet wenselijk vinden als we zaken als we zo zouden manipuleren dat iedereen zeer intelligent, zeer knap en zeer athletisch is maar als je weet dat er bijvoorbeeld een risico van 50% zou zijn dat het kind dezelfde azandoening zou krijgen in de start van zijn leven mag je dan die gok nemen?
PS voor de correctheid en volledigheid: Overal waar ik spreek van een genetische aandoening mag je daarachter denken 'of een multifactoriële aandoening waarin de genen een aanzienlijke rol spelen'.