De eerste auto's op brandstofcellen zijn gesignaleerd, maar waar moeten deze bestuurders tanken?
Goeie vraag, waarschijnlijk hebben deze mensen een contract met de leverancier van de auto om waterstof te tanken.
-Wat dient als brandstof?
Zoals gezegd: waterstof. In de cel wordt waterstof electrochemisch verbrand tot water met zuurstof.
2 H2 + O2 --> 2 H2O hieruit komt energie. waarop de auto rijdt.
-Wat is het principe van een brandstofcel?
De hele verbrandingsreactie zijn eigenlijk twee halfreacties namelijk:
H2 --> 2H+ + 2 electronen
O2 + 4 electronen --> 2 O2-
In de "gewone verbranding" worden de electronen rechtstreeks overgedragen van het waterstof naar het zuurstof om water te maken (bewegende electronen=stroom). In de brandstofcel worden de electronen eerst over de motor geleid voordat ze aan zuurstof hechten.
-Hoe groot is het rendement?
Het rendement is zeer hoog (ik weet het niet precies hoeveel). In tegenstelling tot in de verbrandingsmotor wordt het waterstof niet met vuurverschijnselen verbrandt. Er zal dus ook veel minder warmte de uitlaat uitkomen. Daarbij wordt de motor een stuk minder verwarmd dus energiewinst.
Het rendement is nooit 100%
-
Hoe groot is de milieuschade van deze brandstof?
De milieuschade van de
brandstof is nihil. Er komen immers geen schadelijke gassen bij de
verbranding vrij. Alleen water.
Maar daarentegen moet het waterstof wel gemaakt worden. Door water onder stroom te zetten breek je de binding open en ontstaat er weer waterstof en zuurstof. Daar heb je dus wel stroom voor nodig. En daar hebben wij nog alleen olie- en kolenentrales voor. (Kerncentrales zijn stervende helaas) Om waterstof te maken komt er dus nog steeds CO2 enzo in de lucht.
Dus nu is er nog geen grote milieuwinst te halen.
Wij willen jullie bij voorbaat bedanken
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.