Een condensator gebruikt meer stroom als de schakel frequentie verhoogd wordt,bij een ohmse weerstand zoals een verwarmingselement of een lamp blijft de stroom gelijk,en de lading wordt gedeeld door de tijd.
Mag ik dit dan eens uit elkaar peuteren om aan te geven waar we moeite hebben je berichten te lezen?
Een condensator gebruikt meer stroom als de schakel frequentie verhoogd wordt
1) Stroom wordt niet gebruikt.
2) Een condensator kan bij hogere frequenties vaker ge- en ontladen worden, waardoor op de aansluitingen van de condensator elektronen vaker langskomen. Het is dus simpel gezegd iedere keer datzelfde hoopje elektronen, maar vaker per seconde. En dat noemen we een hogere stroomsterkte.
en de lading wordt gedeeld door de tijd.
hoezo? als we de stroomsterkte willen aanduiden dan gaan we gedurende een bepaalde tijd kijken hoeveel lading er op een bepaald punt van de draad langskomt. Bij wijze van spreke een kaboutertje dat langs die draad voorbijkomende elektronen zit te tellen. Als we dan de stroomsterkte willen geven, dan zeggen we dus hoeveel lading er in een standaardtijd van één seconde is langsgekomen. In formulevorm heet dat dan: I= Q/t. In die betekenis heb je gelijk. Maar ik heb geen idee hoe ik die opmerking moet vastknopen aan:
bij een ohmse weerstand zoals een verwarmingselement of een lamp blijft de stroom gelijk
In een ohmse weerstand wordt de stroomsterkte inderdaad niet groter als je de frequentie verhoogt, maar wat wil je dan zeggen met I=Q/t???
Maar wat als een condensator zich ontlaad over een lamp en daarbij de frequentie verhoogd wordt,(dus het laden en ontladen) dan krijg je een combinatie van de c die meer stroom gebruikt en een weerstand waarbij steeds sneller de lading doorheen gaat,wat dus oo een stroom toename moet inhouden,en dat wordt steeds ontkent?
Hier staan als ik het goed begrijp dus een ohmse weerstand (lamp) en een condensator in serie. Bij een bepaalde frequentie kan een condensator dus een bepaald aantal malen ge- en ontladen worden. Je zou dan die condensator net zo goed kunnen vervangen door een ohmse weerstand die bij de aangelgde spanning een bepaalde stroomsterkte toelaat. Dan heb je twee weerstanden in serie, die kun je bij elkaar optellen om zo en vervangingsweerstand voor je serieschakeling te berekenen.
Verhoog je dan de frequentie, dan kan de condensator vaker ge- en ontladen worden. Als je hiervoor een vervangende ohmse weerstand berekent kom je op een lagere waarde uit. Als je dan weer die vervanger en de lamp bij elkaar optelt, kom je op een lagere weerstand uit. Dat betekent dat de totale stroomsterkte hoger zal worden, je lamp gaat feller branden.
En ik kan me niet voorstellen dat dat ontkend wordt
In principe. Want er zijn frequenties of lampweerstanden te bedenken waar dit scheef gaat, als duidelijkste voorbeeld een heel lage frequentie of een heel lage lampweerstand, waardoor de condensator steeds volledig geladen is nog voordat de stroomrichting omkeert.