Jekke
Artikelen: 0

RAM-geheugen

Een docent heeft gezegd dat je voor een bepaald programma toch wel +-1000MB aan RAM nodig hebt om het vlot te kunnen draaien. Als mijn pc een deel van zijn harde schijf gebruikt om zijn RAM aan te vullen, voldoet mijn pc dan aan de vereisten om dat programma vlot te kunnen draaien? (Als ik in XP op crl+alt+dl druk dan krijg ik bij Windows Taakbeheer rechtsonderaan bij 'geheugengebruik' wel degelijk {getal}/1247MB staan, ook al heb ik er fysisch gezien slechts 512.)

Ik gebruik het programma zonder al te veel problemen (voorlopig), ik vraag het slechts uit nieuwsgierigheid.
CloudedHeaven

Re: RAM-geheugen

Dan zou je beter bij je docent kunnen informeren bij welke taken van het programma je zoveel RAM nodig hebt. Vervolgens ga je die taken uitvoeren en als je pc dan soepel loopt dan zal je pc wel voldoen. Het zou misschien wel kunnen zijn dat wanneer je harde schijf veel voller raakt, door het installeren van programma's e.d., dat de prestaties afnemen. Dan zou je kunnen gaan denken aan defragmentatie programma's en register tools voor de harde schijf en besturingssysteem zo snel mogelijk te houden.
Michaelm

Je harde schijf is in principe een heel stuk langzamer dan je geheugen dus als je PC je harde schijf als geheugen gaat gebruiken dan gaat dat een heel stuk langzamer dan als ie alles in geheugen kan doen.

Als jij vindt dat het vlot genoeg gaat dan is het toch goed ?

Maar als je ziet dat je PC veelvuldig van je harde schijf als geheugen gebruik maakt en het wordt voor je gevoel steeds langer en langer zou het zich voor de snelheid wel lonen om wat extra geheugen erbij te stoppen.

Dus ik zou zeggen blijf lekker zo doordraaien tot je vind dat het te langzaam voor je gaat.
All errors are intentional but mistakes could have been made.
qrnlk
Lorentziaan

De enige reden waarom virtual memory niet zou werken is als het algorithme zo geschreven is dat deze steeds pagefaults genereert.

Als het data nodig heeft van geheugenpaginas die niet in RAM zitten, dan moet deze pagina eerst van de HDD geladen worden (dit is een pagefault). Natuurlijk moet er ruimte zijn in RAM voor deze pagina dus eerst moet een van de andere pagina worden weggeschreven. Als het programma elke keer data nodig heeft van een pagina op de HDD (bijvoorbeeld degene die net is weggeschreven) dan schiet het natuurlijk niet op... Dit heet trashing.

Algemene regel: Hoe minder RAM je computer heeft, hoe minder data in RAM zit, hoe groter de kans dat het deze van de HDD moet laden.

Dus afhankelijk van hoe het programma werkt kan er een minimum aan geheugen noodzakelijk zijn om te voorkomen dat de computer de hele tijd aan het trashing is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Terug naar “Informatica en programmeren”