Puzzel Puzzels
carl0
Artikelen: 0

fotonische kristallen

Laatst zag ik op Discovery Channel een programma dat ging over de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig: de Airbus A380. bij de bouw van vliegtuig werd gebruikt gemaakt van een bijzondere, en voor mij een onbekende technologie: fotonische kristallen. Deze kristal atomen worden in de ramen geplaatst en worden binnen een paar seconden volledig ondoorzichtbaar doordat er een elektrische lading doorheen giert. (verbeter me als ik het fout heb!) Deze technologie zou trouwens ook door luxere autofabrikanten gebruik worden gemaakt.

Hoe dan ook.. op internet heb ik niet echt veel informatie hierover kunnen verschaffen en vraag me toch wel af hoe dit werkt.

zou iemand mij dit kunnen uitleggen? alvast bedankt!! :)

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

aaargh

Re: fotonische kristallen

Ik kan fout zijn maar is dit niet hetzelfe effect als in LCD-schermpjes?

EDIT: Google is your friend!

http://en.wikipedia.org/wiki/Photonic_crystal
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Germen

carl0 schreef:Laatst zag ik op Discovery Channel een programma dat ging over de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig: de Airbus A380. bij de bouw van vliegtuig werd gebruikt gemaakt van een bijzondere, en voor mij een onbekende technologie: fotonische kristallen. Deze kristal atomen worden in de ramen geplaatst en worden binnen een paar seconden volledig ondoorzichtbaar doordat er een elektrische lading doorheen giert. (verbeter me als ik het fout heb!) Deze technologie zou trouwens ook door luxere autofabrikanten gebruik worden gemaakt.  

Hoe dan ook.. op internet heb ik niet echt veel informatie hierover kunnen verschaffen en vraag me toch wel af hoe dit werkt.  

zou iemand mij dit kunnen uitleggen? alvast bedankt!! :)
Fotonische kristallen is een dubbelzinnige term. Beter zou zijn geweest:foto-actieve kristallen.

Deze fotoactiviteit kan verschillende vormen aannemen.

Eén enkele jaren geleden aan de Universiteit Twente uitgevoerd experiment heeft kristallen opgeleverd die licht van golflengte A in twee golflengtes B en C omzetten. Hierbij is de energie van een foton A gelijk aan die van een foton B plus foton C.

Het effect waar je hier op doelt wordt veroorzaakt doordat door elektrische spanning de band gap in een kristal wordt veranderd. Hierdoor wordt het kristal ondoorlaatbaar voor zichtbaar licht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Photonic_crystals
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Germen

aaargh schreef:Ik kan fout zijn maar is dit niet hetzelfe effect als in LCD-schermpjes?

EDIT: Google is your friend!

http://en.wikipedia.org/wiki/Photonic_crystal
Nee,een ander effect.

LCD-schermpjes werken door het veranderen van de polarisatierichting.

Kort gezegd:als je twee polarisatiefilters onder een hoek van 90 graden plaatst is het ondoorlaatbaar voor licht. In LCD-schermen zit er tussen deze filters een cascade van onderling een beetje gedraaide polarisatiefileters bestaande uit vloeibarekristallen. Door deze kristallen met een elektrische spaning gelijk te richten,verdwijnt de cascade en verandert het systeem in twee lood recht opelkaar staande polarisatiefilters. Met als gevolg dat het ondoorzichtig wordt.

Hier een uitleg met plaatjes:

http://electronics.howstuffworks.com/lcd.htm
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!