Voor het begrijpen van een volledige uitleg is kennis van kwantummechanica toch wel echt nodig vereiste. Ik weet niet op welk niveau je de kwantummechanica beheerst.
Ik probeer het uit te leggen op beginnersniveau:
Als je twee elektronen bij elkaar stopt zijn er een aantal combinaties mogelijk die voor verschillende toestanden zorgen met een zekere totale spin. Een van die totale-spin toestanden wordt de "singlet-toestand"genoemd. De totale spin is dan spin 0.
Door de regels van de kwantummechanica blijkt het dat alleen deze toestand een covalente binding kan maken.
Nu je vraag over tegengestelde spin: Scheikundigen zullen inderdaad zeggen dat de twee deeltjes tegengestelde spin hebben en zo de totale spin nul wordt.
Maar natuurkundigen zijn het daar niet helemaal mee eens. Die "singlet-toestand" is niet een toestand waar het ene elektron spin up heeft en het andere spin down. Het zit wat complexer in elkaar omdat je niet kan spreken over "dat ene elektron" en "die andere". Elektronen zijn in de kwantummechanica niet te onderscheiden. Die "singlet-toestand" is een specifieke lineaire combinatie van spin up en spin down toestanden. Nogal moeilijk voor te stellen dus. Eigenlijk kan je het alleen maar beschrijven in wiskundige termen. Die zal ik hier niet geven.
Puzzels