Puzzel Puzzels
Bruce
Artikelen: 0

Re: Spin en orbitalen

Voor het begrijpen van een volledige uitleg is kennis van kwantummechanica toch wel echt nodig vereiste. Ik weet niet op welk niveau je de kwantummechanica beheerst.

Ik probeer het uit te leggen op beginnersniveau:

Als je twee elektronen bij elkaar stopt zijn er een aantal combinaties mogelijk die voor verschillende toestanden zorgen met een zekere totale spin. Een van die totale-spin toestanden wordt de "singlet-toestand"genoemd. De totale spin is dan spin 0.

Door de regels van de kwantummechanica blijkt het dat alleen deze toestand een covalente binding kan maken.

Nu je vraag over tegengestelde spin: Scheikundigen zullen inderdaad zeggen dat de twee deeltjes tegengestelde spin hebben en zo de totale spin nul wordt.

Maar natuurkundigen zijn het daar niet helemaal mee eens. Die "singlet-toestand" is niet een toestand waar het ene elektron spin up heeft en het andere spin down. Het zit wat complexer in elkaar omdat je niet kan spreken over "dat ene elektron" en "die andere". Elektronen zijn in de kwantummechanica niet te onderscheiden. Die "singlet-toestand" is een specifieke lineaire combinatie van spin up en spin down toestanden. Nogal moeilijk voor te stellen dus. Eigenlijk kan je het alleen maar beschrijven in wiskundige termen. Die zal ik hier niet geven.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Elmo

Misschien een intuitief inzichtelijker argument: je kent vast het Pauli-verbod wel: twee electronen mogen niet in precies de zelfde toestand zitten. Om een binding te vormen tussen twee atomen, is het nodig dat twee electronen (van elk atoom eentje) hieraan meewerken. Volgens het Pauli-verbod moeten ze echter in twee verschillende toestanden zitten. En de enige "vrijheidsgraad" waarmee ze hun onderlinge toestanden verschillend kunnen laten zijn, is hun spin. Daarom is voor een binding het ene electron in spin up (+1/2) en de andere in spin down (-1/2).

(Overigens is Bruce's antwoord netter.)
Never underestimate the predictability of stupidity...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lucifer

Kijk nu begint er een lampje te branden. Van Elmo's antwoord teruglezend begrijp ik de vorige posts ook.

Nu vraag ik mij nog 1 ding af: het uitsluitingsprincipe van Pauli verbied dat er in 2 elektronen met dezelfde toestand in dezelfde baan mogen zitten. In een s orbitaal is dit geen probleem, alleen hoe zit het dan bij een p-orbitaal? Daar zitten toch 6 elektronen in?

Of is dit een verouderde voorstelling van het verhaal?
Adde parvum parvo magnus acervus erit.
Jan van de Velde

lucifer schreef:Kijk nu begint er een lampje te branden. Van Elmo's antwoord teruglezend begrijp ik de vorige posts ook.  

Nu vraag ik mij nog 1 ding af: het uitsluitingsprincipe van Pauli verbied dat er in 2 elektronen met dezelfde toestand in dezelfde baan mogen zitten. In een s orbitaal is dit geen probleem, alleen hoe zit het dan bij een p-orbitaal? Daar zitten toch 6 elektronen in?  

Of is dit een verouderde voorstelling van het verhaal?
er zijn vier quantumgetallen

n= hoofdquantumgetal : n= 1,2,3,4,.......

l= baanquantumgetal: l= 0 tot (n-1)

ml= magnetisch quantumgetal: ml= -l tot +l

ms= spinquantumgetal: ms= +½ of -½

elk elektron van een atoom heeft zo een volledige set van vier. En in één atoom komen volgens Pauli niet twee elektronen voor met dezefde set quantumgetallen.

omdat dat spinquantumgetal slechts twee waarden kent, zitten er in die (volle) p-orbitaal dus 3 elektronen met spin +½ en drie met spin -½. Maar er zijn in die 2p-orbitaal drie verschillende magnetische quantumgetallen, te weten -1, 0 en +1

n, l, ml, ms

2,1,-1,-½

2,1,-1,+½

2,1,0,-½

2,1,0,+½

2,1,1,-½

2,1,1,+½

zes verschillende sets dus. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
lucifer

Het is mij volkomen helder!! Geloof het of niet maar ik heb geen verdere vragen meer.

Bedankt iedereen voor de hulp.
Jan van de Velde

Afgezien van het feit dan dat wat ik schreef een vereenvoudigde voorstelling van zaken is, en we voor de details naar Bruce's wiskunde moeten.

Maar (gelukkig) wil hij daar niet aan beginnen. Ik zeg "gelukkig", omdat ik er toch de b..... van zou snappen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
lucifer

Ik sluit me daar bij aan...

Een eenvoudige integraal kom ik nog wel overheen, maar die abacadabra die ik soms in dit gedeelte van het forum zie langskomen gaat mijn pet te boven

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Andy

ge moet dat gewoon gezien hebben, meeste berekeningen ivm kwantummechanica zijn gwn lang maar meestal wordt er dan gegeven dat de oplossing van dat soort differentiaalvergelijking die functie is en dan komen daar wat eigenschappen bij... vroeger (zonder pc's) moest men dat dan allemaal kennen, nu is dat "steek dat in een computerprogramma, en ge vindt het antwoord"...

Maar als ge tevreden zijt met de resultaten van de kwantummechanica is dat ook zeker even goed, want dat is eigenlijk het belang ervan..

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!