Vrijheid, wat voor vrijheid hebben we het hier eigenlijk over? En wiens vrijheid? Ja, laten we vooral ons streven naar "perfectie", gemak en geluk de overhand laten nemen.
Als opoe niet meer kan lopen euthaniseren we haar gewoon. Weer een lastpost minder. Ze zat toch alleen maar ongelukkig te klagen in haar rolstoel. En niemand achtte zich in staat om voor haar te zorgen.
Laat iedereen vooral kiezen of zijn kindje het waard is om te (blijven) leven. Hebben we straks stuk voor stuk prachtige kinderen, gaan onze ziektekosten premies ook omlaag. Worden we zeer gelukkig van. En als blauwe ogen in de mode zijn, dan hebben we nu gelukkig de keus.
Ik vind wel dat zo'n well-chosen kind dan op een later tijdstip ook de keuze moet hebben eventueel zijn ouders om zeep te helpen. Natuurlijk alleen maar als die zijn geluk in de weg staan of als hij zich niet in staat acht om straks voor ze te zorgen als ze oud en gebrekkig worden.
Beetje lastig wel voor al die mensen die hun niet zo perfecte kindje wel willen houden. Zou me niets verbazen als die uiteindelijk onder subtiele druk gezet worden om toch maar vooral hun kindje met zijn bijvoorbeeld lichamelijke handicap niet op te laten groeien. En zelfs als ze sterk in hun schoenen staan, wat voor leven heeft dat kind straks? Waar hij eerst gelukkig kon opgroeien in de wetenschap dat zijn handicap hem niet minder waard maakte, is de wereld om hem heen inmiddels zo perfect geworden dat het hem begint te dagen dat hij nogal domme ouders had die zomaar hebben besloten hem te laten leven. Terwijl toch duidelijk is dat dat niet goed is voor de maatschappij? En al die mooie faciliteiten die er waren, de handwerkclubs, de baantjes voor gehandicapten, speciale scholen, die zijn er niet meer. Niet meer nodig. Bijna geen gehandicapten meer. Zie je nou wel dat je als gehandicapte niet gelukkig kunt zijn?
Hoezo vrijheid? Als je dergelijke praktijken hun gang laat gaan zal de maatschappij ingrijpend veranderen. Zieken, gehandicapten, ouderen, rokers, drinkers, lelijke mensen worden dan de paria's van onze maatschappij. Ongewenst, ongeliefd. Hoe moeilijk wordt de keus uiteindelijk voor ouders die WEL (van) hun min of meer gehandicapte kind willen houden?
En dan ook nog maar even een 'huilerige" duit in het zakje (wie zei dat ook alweer tegen me, toen ik het hier een keer over mijn gelukkige vriendin had die met een open rug is geboren maar zelf een kind heeft grootgebracht?):
Mijn lievelingstante had het Syndroom van Down. Ze leeft niet meer, maar is wel bijna 50 geworden. Ze was mijn lievelingstante omdat je altijd lol met haar had en omdat ze lief was. Als alle neven en nichten bij elkaar waren gingen we altijd bij haar zitten. Daar werden we vrolijk en gelukkig van. Ik heb na haar overlijden nooit meer iemand zo onbezwaard en hard horen lachen.
Ik ben niet tegen abortus en ook niet tegen euthanasie, maar alleen als het overduidelijk is dat we spreken over (al dan niet preventieve) verlossing uit een lijdensweg.
Als iemand zichzelf niet in staat acht een kind met een hazelip groot te brengen vraag ik me af: kan zo iemand überhaupt wel een kind grootbrengen? Al die poepluiers, daar moet je toch niet aan denken? Maar ach, de wetenschap staat voor niets. Niet lang, en de eerste niet-poepende baby zal het daglicht zien.