hjns25
Artikelen: 0

Re: genetica - 'soort zoekt soort'

Het gaat toch om de kwaliteit van het leven, niet om de kwantiteit van het leven :)  Je kan beter niet leven dan dat je leeft en ongelukkig bent, toch?

Gedeeltelijk mee eens. Maar ik denk dat de persoon in kwestie dat zou moeten bepalen, en niet de ouders, omdat je - als ouders of voogd - toch het risico loopt dat wat jij "te lage kwaliteit van leven" vind door de persoon in kwestie als "meer dan voldoende kwaliteit van leven" wordt beschouwd. Een verlamd kindje in een rolstoel zal voor veel mensen als "te lage kwaliteit van leven" worden gezien. Maar zie jij Stephen Hawking(quadriplegisch vanwege ALS) veel medelijden met zichzelf hebben?

En mensen die tijdelijk ongelukkig zijn (overlijden echtgenoot / kindje), moeten die dan massaal zelfmoord plegen?
---- Correct me if I am wrong! ----
hjns25
Artikelen: 0

Re: genetica - 'soort zoekt soort'

albert davinci schreef:Nu ga ik een wat pittige stelling innemen. Patiënten die zo'n genetische aandoening hebben zouden voor dit risico gewaarschuwd moeten worden en er zou zo nodig gecontroleerd moeten worden bij een embryo ofdat hij niet die aandoening heeft zodat er evt. een abortus gepleegd kan worden.

Mag je het een kind aandoen om met een ernstige handicap geboren te worden als je dat kan voorkomen?
Ik denk dat je ook onderscheid moet maken tussen reeds bekende genetische afwijkingen bij ouders en prenatale diagnostiek. Ik denk dat het voorkomen van voortplanting moeten gebeuren middels informatie en desnoods opgelegde sterilisatie. Ik denk dat prenatale diagnostiek (en eventueel de consequentie van het onderbreken van de zwangerschap) een aparte discussie is.

Er zijn namelijk veel redenen voor het verrichten van prenatale diagnostiek. Het verkrijgen van informatie omtrend eventuele genetische afwijkingen van een kind zegt nog helemaal niets over wat de ouders met deze informatie gaan doen. Indien de ouders het willen weten zodat ze zo goed mogelijk zijn voorbereid zodra het kindje wordt geboren, dan vind ik dat goed. Indien de ouders gewoon geen gehandicapt kindje willen, en dan gewoon de zwangerschap afbreken omdat het kindje toch een afwijking heeft (abortus ivm hazelip 11dec06 !!) dan vind ik dat moord met voorbedachte rade (maar dat is natuurlijk maar mijn eigen mening), en dan vind ik dat je maar gewoon niet aan kinderen had moeten beginnen. Maar dat is eigenlijk een beetje off-topic.
---- Correct me if I am wrong! ----

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”