Ik heb "Ja, wereldwijde strijd, ellende en onderdrukking is onvermijdelijk" gekozen, omdat er al ellende, onderdrukking en strijd is in de wereld. Ik zie dingen niet zo snel veranderen. Ook over 20 jaar zal er voor macht worden gestreden.
Uiteraard stel ik het veel strenger natuurlijk. Ik meen dus zoveel als dat het industriele tijdperk teneinde zal lopen, met als symptomen: dalend energieverbruik, dalende consumptie dalende welvaart met alle gevolgen vandien.
Anders gezegd: Ik houd het niet voor mogelijk dat economische groei gecombineerd kan worden met goed rentmeesterschap van de aarde, en dat wij de gevolgen van dit feit zeer snel (binnen 20 jaar) keihard zullen gaan ondervinden, wat we ook redelijkerwijs doen.
Kernfusie heeft alleen wetenschappelijk betekenis, geen macroeconomisch zoals kolen, aardgas, aardolie en spijtstof dat wel hebben. In een nieuw draadje over kernfusie kan ik dit gemakkelijk sluitend aantonen voor degene die het onderwerp kernfusie niet kritisch volgen. Hier wat hints:
- Er wordt op dit moment elke dag ongeveer 1[GW] aan elektriciteitcentrales bijgebouwd in de wereld. Kwa vermogen vergelijkbaar met een forse aardgascentrale
per dag.
- Er is niet genoeg tritium om veel kernfusie centrales te laten draaien en het spul is extreem kostbaar om te maken. Het kernfusieproces met tritium (ITER) is dus zeer waarschijnlijk bijvoorbaat gedoemd beperkt toepasbaar te zijn.
- kernfusie zal voor 2050 dus hooguit 3-4[GW] gaan opleveren (optimistisch). Dat tempo tot 2050 is dus ruwweg 4000 keer trager dan de wereld nodig heeft.
Een waterstofeconomie is onmogelijk omdat 10% gegarandeerd weglekt en de hogere atmosfeer beschadigd. Waterstof maken kost daarnaast zoveel energie dat het tempo van wereldwijd electriciteitscentrales bijbouwen nog 50% hoger zou moeten liggen dan hierboven vermeld. De kans is 0 dat dit zal gebeuren.
Ik ben mening dat het
niet te vroeg is om de stelling in de poll te beantwoorden, tenzij men in kernfusie gelooft en zich daardoor een onhoudbare positie aanmeet. We hebben het hier over terawatts. Een oplossing die niet bijdraagt aan het opwekken van terawatts electriciteit in de komende decenia valt gewoon keihard af in de beschouwing. Helaas.
(voor de duidelijkheid, een terawatt is 1.000.000.000.000[W], even inlezen in het onderwerp energievoorziening kan
hier bijvoorbeeld.)