Doordat je de belasting via een metalen dekplaat verdeelt over 4 velden en 5 steunpunten,worden de buitenste het minste belast (coeff.Winkler!) en twee binnenste vangen op ca.30% bij gelijk verdeelde belasting,de middelste iets minder.
Dus bij gelijke profielen heeft de zwaarst belaste 600 kg op te nemen en bij de
geplande profielen kun je de spanningen terug rekenen naar 60% ervan en zie je dat ze zwaarder moeten zijn.
Wat houdt overigens je gelijkm.belasting in; is dat een bak met zand of water of zijn dat een paar autowielen van elk 500 kg.In dat laatste geval zijn dat puntlasten en dat vergt een andere berekening.
Optredend moment dus opnieuw berekenen bij de inklemming (1/12 ql2 met q dus 600kg/300cm = 2 kg/cm) ,vervolgens deze uitkomst delen door de toelaatbare spanning (variabel,afh.soort staal,veiligh.halve 1200-1400 kg/cm2 nemen).
Als deze inklemming alleen maar een hoekprofiel is dat de profielen opvangt om iets te overdekken,kun je niet spreken van een volledige inklemming,maar een gedeeltelijke inklemming of totaal geen inklemming en zal je veldmoment gaan lopen tussen de 1/8 ql2 en 1/12 ql2.
De doorbuiging zal dan ook zweven tussen die van vrije opleg en totale inklemming,dus tussen f=(5/384)... en f=(1/384)..;een ander verhaal is hoeveel de doorbuiging mag bedragen,gangbaar tussen L/200 - L/500 afh.van het soort constructie.
Je kunt een formule maken waar de I direct uitrolt door de maat van doorbuiging in te voeren,bijv.f=L/300=1=formule,waarin opgenomen de q en waaruit je dan I kunt halen.
Met lichte profielen en redelijk zware belasting en naar verhouding grote overspanning moet je ook rekening houden met kippen van het slappe profiel en daarvoor moet je een norm nemen met de kleinste traagheidsstraal iy=
\(\sqrt Iy/F(dsn)\)
; ik neem in mijn berekeningen 65*iy.
Met het berekende traagh.moment,resp.weerstandsmoment kun je de tabellenboekjes van de staalboer bekijken!
Succes!