kenny
Artikelen: 0

donkere materie

Kan iemand me een het volgende duidelijk maken en als er al dergelijke discussie geweest is mag je me gerust deze link geven.

het heelal zou versnellend uiteen gaan en dit zou komen door donkere materi die ontstaat of zoiets maar uit welke deeltjes bestaan nu deze donkere materie of wat is het?
Elmo

Re: donkere materie

Dat is een van de grote open vragen binnen de sterrenkunde: niemand weet het zeker, want het is nog nooit gezien. Er zijn wel ideeen, zoals neutrino's met massa of uitgedoofde kleine sterren.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Gamer

Suyver,had het ook niet iets met de braamtheorie te maken?Dat er vlakbij ons gewoon nog één sterrenstelsel is,maar alléén zwaartekracht tussen bramen kan reizen?

:shock: *Ik snapte niet zo veel van Stephen Hawkings Heelal*
Elmo

Dat komt uit stringtheorie. En aangezien deze theorie geen experimenteel testbare voorspellingen doet, wou ik er in dit verband maar niet verder op ingaan.

Experimenteel is er geen bewijs, en ook geen duidelijke hypothese die iedereen gelooft, voor wat donkere materie nu precies is.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Rogier

Hoe is men eigenlijk op het idee van donkere materie gekomen, is het alleen een "noodgreep" om de ogenschijnlijk ontbrekende massa van het heelal te verklaren? Of zijn er meer aanwijzingen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous

volgens mij is het inderdaad gewoon een noodgreep om allerlei dingen te kunne verklaren. als de donkere materie er niet is kunnen volgens mij een heleboel modellen van het heelal in de prullenbak gegooid worden, aangezien die er van uit gaan dat er precies een mooie hoeveelheid materie is, die toen nu toe dus niet is gevonden, en die ze daarom gaan zoeken. met de nieuwste deeltjesversneller gaan ze dat soort deeltjes proberen te zoeken. want als je alle waarneembare massa bij elkaar opteld(alle sterren, sterrenstelsels, planeten, quarars, melkwegen, gedoofde sterren, kometen etc....) dan komt dat neer op net iets minder dan 1% van de massa die veel natuurkundigen graag zouden zien. de overige 99% word daarom toegeschreven aan andere deeltje, donkere materie. maar het blijven deeltjes die we nog nooit waargenomen hebben. ze zijn alleen maar verzonnen omdat natuurkundigen graag zouden zien dat ze er ook zijn.
T-reg

Is het niet zo dat de theorie zegt dat er ongeveer 25% donkere materie zou zijn, en 60% 'donkere energie', en dat door die donkere energie het heelal steeds sneller uitdijt?

In ieder geval lijkt mij donkere energie stukken abstracter en vager dan donkere materie...

(Trouwens, kan iemand wat meer vertellen over dat van die zwaartekracht die over branen reist?)
You can't predict a fool's behaviour
Gamer

Moet je stephen hawkings heelal lezen, T - reg,is echt een aanrader! :shock:
T-reg

Moet je stephen hawkings heelal lezen, T - reg,is echt een aanrader!   :shock:
Die heb ik gelezen en ik kan mij niets herinneren van die branen. Waarschijnlijk staat het dan in zijn 'vervolg': 'het Universum' (met de noot op de voorkant) want dat heb ik nog niet gelezen.
You can't predict a fool's behaviour

Terug naar “Ruimtefysica”