ik begrijp dat men vanuit de regering het sociale weefsel wil herstellen. maar doe je dit door leerlingen een 3e van hun schoolcarièrre te laten opofferen om met de bejaarde te gaan wandelen of als gratis werkkracht in te zetten?
Let er een beetje op met wat je schrijft
Er wordt geen 1/3de van een schoolcarière opgeofferd, er wordt 1/3de van een jaar opgeofferd en dat enkel wanneer de stage tijdens het schooljaar zal gaan plaatsvinden. Het is mogelijk om de stage in de vakantie te organiseren, desnoods in 2 of 3 delen.
Verder zou je met wat meer respect mogen praten over 'het met de bejaarde wandelen' en verwerp ik jouw suggestie dat het om gratis arbeid zou gaan. Dat is absoluut niet de gedachte achter een maatschappelijke stage.
Bedenk dat er nu nog geen concrete plannen zijn over hoe de maatschappelijke stage gaat worden uitgevoerd.
Dit is de letterlijke tekst uit het regeerakkoord:
Jongeren zullen tijdens hun schooltijd 3 maanden maatschappelijke stage volgen
zodat ze kunnen kennismaken met de samenleving. Over de verdere vormgeving en de
uitvoeringsaspecten van de maatschappelijke stage zal nader in overleg worden getreden met het onderwijsveld en de overige betrokkenen.
Meer dan dit is er nog niet bekend voor zo ver ik het weet, hier moeten we ons dus op baseren.
welke voeling heeft de toekomstige lasser, kok, ... om zoveel tijd in sociaal werk te steken?
Ja en
Jij hebt geen zin, dus doe jij het niet. Dat zou een fraaie boel zijn als iedereen zo zou denken. Juist het bestrijden van deze mentaliteit is de hele gedachte achter de maatschappelijke stage.
ik spreek vd echt onhandelbaren. het soort dat minimum 1x per jaar van school gegooid wordt en meer op het politiebureau als in de les zit. dat kan een school niet oplossen door een stage aan te bieden.
Zoals ik al zei, dit is een zeer kleine groep mensen. In de 1ste plaats rechtvaardigt de grootte van deze groep het niet dat je deze groep laat meewegen als argument om wel of niet een maatschappelijke stage in te voeren.
In de 2de plaats is het dan aan de school om een oplossing te zoeken. Het is ook maar zeer de vraag ofdat iemand die op school 'onhandelbaar' is ook op het werk onhandelbaar is, het hangt maar net van de oorzaak af. Hoe dan ook, dit mag geen rol spelen in de beslissing over de invoering van de maatschappelijke stage.
met 1/3 van een schooljaar moet het wel ten koste vh onderwijs gaan. voer dit in voor de eerstejaars en maak er dan maximum een maand van.
Nee hoor, niet als je een deel van de zomervakantie opofferd. De vraag is dan ofdat je 3 keer 1 maand wilt opofferen, 2 keer 1,5 maand of er misschien dan toch maar 2 maanden van wilt maken zodat ze slechts 2 keer 1 maand hoeven op te offeren.
Dit is in ieder geval hoe ik het zou doen als ik schooldirecteur zou zijn.
1207 schreef:maw je gaat vakantie vd leerlingen afpakken? wat doe je met mensen die op reis gaan of effectief willen gaan werken?
wat doe je met allochtonen die de zomermaanden in marokko of turkije doorbrengen? ontsnappen deze groepen aan de dans? of ga je leerlingen vertellen dat ze vanaf het 4e middelbaar geen zomervakantie meer hebben?
Ja, ik zou dus vakantie van de leerlingen afpakken en ik zou me daar niet schuldig over voelen. Heel de gedachte achter deze maatschappelijke stage is dat de leerlingen zo kunnen leren dat ze soms ook wel eens iets voor de maatschappij mogen doen en het niet altijd 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken' is.
Een deel van de vakantie opofferen past in zo'n gedachte.
Voor wie wilt werken of op vakantie wilt gaan (goede ideeën) zijn er altijd nog 4 weken vakant over. Ongetwijfeld zal de stage voor iedereen verplicht gaan zijn en dus ontsnappen deze groepen niet aan de stage. Ze weten van te voren in welke weken ze wel en niet vakantie hebben.
Mij lijkt het een goed idee om de stage rond hun 15de te organiseren aangezien ze dan al oud genoeg zijn om nuttig werk te kunnen doen en ze dan nog jong genoeg zijn om nog vormbaar te zijn.
Overigens 1207: dit is een Nederlandse politieke kwestie. Jij woont toch in Vlaanderen? Jij gaat dat toch niet moeten doen dus waarom maak je je er zo druk om? Het mag wel hoor, ik vraag het me gewoon af.