Míjn vraag is dan eigenlijk hoe men ervoor zal zorgen dat de onderste verdiepingen economisch haalbaar gaan zijn; volgens mij zullen die volgestouwd moeten worden met dragende elementen (zie mijn post hierboven).
BESTE, . . . .
dd Delft Tu-, 3 April 2007
Die onderste verdiepingen worden natuurlijk parkeergarages met een voor Woningbouw niet toegestane hoogte van 2 meter.( waarboven extra/ meters dikke draagbalken . of er komen productie machines of printers wellicht een -ondiep-zwembad( ook voor mensen.) Ik zeg maar wat.
Ik kom zomaar even surfen, als ex bouwkunde Student TU-Delft heb ik geleerd dat een gebouw op 4( "holle" poten hoort te staan met gelijke belasting, zodat er helemaal geen sprake van is om dure windbelasting en aardbevings maatregelen te nemen !
De Pyramidevorm is dus het meest logische, of de Koepel-vorm-ig dak van het Pantheon te Rome.
men beweerd dat meebewegende gebouwen aardschokbestandig zouden zijn maar toch blijken op aarbevings foto's de betonnen: vierkanten "CASA-space-Torenflats toch ook opgevallen zijn?
Twee Spacetowers naast elkaar die verbonden zijn zijn een stijve koker en dus aarschok veilig; de Parijse Eiffeltoren is er eengoed voorbeeld van een rigide aardbevinsbestandige Toren( hij moet natuurlijk wel rigide gefundeerd zijn!
indien de 2 TwinTowers in Amerika over hun hele hoogte via een hoekverbinding aan elkaar vastzaten, dan waren ze niet
ingestort!
Overigens is de Eiffeltoren door zijn open latjesstructuur qua constructie wijze ook misleodend, want oorspronkelijk zou hij steviger zijn als de DEKPLATEN er bij de tentoonstelling in 1865 op tijd opzaten. Omdat dit NIET het geval was heeft Eiffel de overgebleven Huid-Bedekkingsplaten vewrkocht aan Amerika om het Vrijheidsbeeld mee te maken. Het gevolg is wel, dat door het vochtprobleem de Eifeltoren enorm veel verf-onderhoud vergd, zoweel dat men alsnog zou moeten overwegen de open structuur dicht te "timmeren"
Overigens, Mechanische belasting in Spacetowers is een gevaarlijk ontwerp sommigen Architecten zijn erg gek en zouden het liefst luciferhoutjes onder torenflats zetten vanwege het "prestige" Zijdelingse TUIG-Bruggen zoals de Zwanenhalsof Erasmusbrug in Rotterdam is een voorbeeld van zo'n absurditeit of het mislukte Hotel ernaast, dat waarschijnlijk een omgekeerd segment van een Pyramide moet voorstellen met de Basis-grondvlak aan de top en de Spits beneden(a-la-Bouwheer Bommel v.Maarten Toonder.)
Ook het gebouw van de KPN in denHaag is zo'n absurde manier van bouwen. eerst maakt men een normale ( witte)Torenflat en dan plaats de architect er een, op een voor-gevelzijde rustend uitschuif pui, tegenaan zonder contra gewicht of Bouwvolume aan de andere ( achter-)gevel, dat was vragen om moeilijkheden want de KPN had geen geld meer om op de andere gevelhelft de achterpui te voltooien.
De Mooiste kleine compacte gebouwtjes verrijzen op de Bedrijfs/kantoorgebouw terreinen, ware, goed uitgeballanceerde"pressepapiers van Kunststof buitengevels, met de "Gulden snede"
Ook nin de vliegtuig ontwerpen is de Rom-vleugel verhouding totaal uit zijn evenwicht: de oude Dakota's hadden grote dikke vleugels bij een korte romp, de Airbus heeft naar verhouding te kleine vleugels die bovendien schuin, zonder draagvlak aan de romp vastzitten, de veugels zijn er ng niet afgevallen, maar ook n Vietnam in 1975 zag men op de Tv zwaarbeladen transporttoestellen met tee kleine vleugels die bovendien gevaarlijk"wapperden" van een Vliegtuig ontwerper wil ik geen Space-tower model kopen.
Het ongeluk met de Spaceshuttle Colombia en Challanger waarbij de Raket-huls met vaste-bevroren-brandstof op twintig "Struts"( Luciferhoutjes eigenlijk) waren verbonden met de betegelde onderkant van de Space-shuttle-module
was ook de "goden verzoeken" er waren dus ook twintig clusters met haarscheurtjes en met de nieuwe composietmaterialen als "Glare"en aanverwantte vezelwafelwanden kan men met goed fatsoen een PUNT bel;aste balken aanbrengen, dat is zelfmoord!@
I.p.v puntbelastings balken op vezel gewapend materiaal, is men verplicht de gehele vezelwand verdeeld te belasten met een aangezette of in de lengte aangelastte holle Draagbalken i.p.v. I of T-vormige ligger die via moffen of flenzen veel te plaatselijk belastend-zijn verbonden.
Bij vliegtuigen is de Vliegende vleugel nog altijd het veiligste ontwerp, dat deze te veel windbelasting en dus brandstof problemen geven is flauwe kul, bij supersone snelheden zijn alle vleugelsoorten Taboe, daarom had het militaire Vliegtuig F-15( Lightning") ook intrekbare Vleugels zoals een Vliegend Kevertje, de JSF of Joint Starfighter-16*Plus heeft die uit zuinigheidsoverwegingen niet meer.
De franse architect Jaques Rougerie ontwierp een drijvendplatform als zeeboerderij waar schelpen zich konden aanhechten, en vorigjaar een "Laboratorium op zee dat ook een gestroomlijnde Windmolen is. Anndere architecten hebben ontdekt dat een windmoelen geplaatst tussen 2 Flats de nutteloze luchtdrukwind die altijd, tussen het wel verwarmde voordeel en het niet verwarmde achterzijde van hoge Flats waaid zo toch economisch kan gebruiken,
Dat lijkt wel sciencefiction, maar ook de gebroeders "Das"lusten wel pap van aerodynamisch ontworpen gebouwen die extra verstevigd zijn en niet op extreme absude puntbelastingen zijn ontworpen.
OOK de Franse ontwerper die Striptekenverhalen van de"Japanse ingenieur YOKO TSUNO tekend :ROGER LE LOUP gebruikt aerodynamische ontwerpen in vliegtuig modellen, die niet absurd-gevaarlijk verkleind zijn vanwege het prestige.
dat aan het visueel armetierig ontwerp van de ERASMUS-Brug ten grondslag lag. ( Ik bedoel de VanBrienen-oord Brug en de WillemsBrug te Rotterdam over de Maas hebben toch ook grote draagbogen naast staalkabels en niemand vond dat"Lelijk"
Neem nu een Fiets, tegenwoordig zijn ze gestroomlijnd ! een fietsband met spagen is totaal overbodig: twee kunststof:"Pannen-"deksels van 50 cm doorsnee, rond een Fietsnaaf en men heeft een Fietswiel dat in productie sterker en goedkoper is dan het oude Spakenwiel! Bovewndien kan er in de holleruimde van de zelfdragende afdekschalen een vliegwiel dynamo en accu worden ingepast, wie nu nog een nieuwe fiets met spaken koopt is of nostalgies of is niet goed bij zijn hoofd./ een flauw excuus is dat je dan nog"slachtoffer van het beperkte aanbod bent", maar Tja eerst moet die "oude voorraad" van voor 2005 op. . . .
Hoogachtend,
"
BlueHue"
[rr]