Een aanval op Iran zou wel eens veel beter kunnen uitpakken voor iedereen dan nu wordt gevreesd. Let wel, ik ben geen voorstander van militaire interventies maar beschouw een en ander puur vanuit een geopolitiek standpunt.
Ger schreef:Ik neem het niet vaak in de mond, maar een aanval op Iran in de komende 5 jaar lijkt mij gevoeglijke onzin.
- Iran maakt geen schijn van kans en zal dus niets uitlokken. Ahmadinejad weet dat en doet niets anders dan wat provoceren en "stoer doen".
- In de VS is geen politieke steun én geen steun onder de bevolking
Om te beginnen denk ik dat de VS nooit aan het avontuur in Irak hadden moeten beginnen, zeker niet omdat ze geen goede doelstellingen hadden geformuleerd en een goede strategie hadden ontwikkeld. De VS maakten dezelfde fout als indertijd onder Kennedy en Johnson met Vietnam.
Militair strategisch zou een verovering van Iran wel eens voordelig voor de VS kunnen uitpakken. De situatie in Irak is zo onbeheersbaar omdat buurlanden in de regio geen belang hebben bij een stabiel en democratisch Irak. Hun eigen onderdanen zouden wel eens kunnen inzien dat het toch beter kan.
Irak wordt gedestabiliseerd door met name Syrië en Iran. Het uitschakelen van deze landen zou de situatie in Irak dus kunnen verbeteren.
Inderdaad is het het punt dat de publieke opinie in de VS dit abslouut niet zou pikken.
De vergelijking met Vietnam is goed te maken. Kissinger beschreef in zijn "Diplomacy" dat de interventie in Vietnam zeer onverstandig was, maar dat er toch een manier was om Vietnam op een goede manier af te sluiten. De VS hadden dan niet het Zuiden moeten beschermen tegen de Vietcong maar het Noorden moeten veroveren. Die laatste optie was echter onmogelijk omdat de publieke opinie in de VS dat niet zou accepteren.
[*]Het leger van de VS kan niet nog een oorlog aan. Eerst zal Afghanistan of Irak afgerond moeten zijn.
Het leger van de VS zou het wel aankunnen. Zeker als de VS Rusland weet mee te krijgen. Rusland aast al meer dan een eeuw op Iran. Verder zal de stedelijke bevolking niet per definitie afwijzend staan tegen een
regime change in hun land.
[*]Zolang er niet een hele duidelijke dreiging is zal zowel de steun van de NATO als van de UN uitblijven. Deze dreiging zal veel duidelijker dan moeten zijn dan bij Irak destijds, soortgelijke vaagheden zullen nu niet geaccepteerd worden.
[*]Ook in de UK mist steun van de politiek en de bevolking
[*]Andere bondgenoten zijn ook absoluut niet happig op een nieuwe oorlog, zie punt 4.
[/list]Tenzij Iran dus hele rare dingen gaat uithalen zie ik geen oorlog ontstaan.
Dat denk ik overigens ook. De publieke opinie is absoluut tegen een verdere uitbreiding van de oorlog. Wellicht dat een volgende president (Hillary Clinton of Giuliani?) wel een draagvlak weet te scheppen onder de eigen bevolking en de bondgenoten.