Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Martinow
Artikelen: 0

Discrimineren mensenrecht

Kijk voor het volledig artikel even op MeerVrijdheid.nl.

Matthias Storme vind discrimineren een mensenrecht, omdat dit bij dit bij vrijheid van meningsuiting hoort.

Ik vind eerder dat je wel de vrijheid hebt om te zeggen wat je wilt, maar als je anderen daarmee schaadt vind ik het wel erg ver gaan. Ze zeggen dat dit voor vrijheid zorgt, maar ik vind dit eerder de vrijheid van anderen belemmeren. Net als wat er nu in Rusland gebeurt.

Matthias Storme heeft nu de prijs voor de vrijheid gewonnen, maar ik vind dat hij hiermee alleen maar zorgt voor vrijheid van sommigen.
Ger

Re: Discrimineren mensenrecht

Interessant stuk. Voor de volledigheid: het dateert van 21 januari 2005, in reactie op het aannnemen van het verdrag dat zou leiden tot een Europese grondwet.

Ik moet zeggen dat hij zich nog redelijk netjes uitdrukt, hoewel hij wel wil provoceren (zoals hij zelf zegt). Zijn principe van "Meer definieren betekent minder vrijheid" kan ik wel volgen. Nadeel is alleen dat als iets niet gedefinieerd staat er ook misbruik van gemaakt kan worden. Zie ook het topic Legaliteitsbeginsel in rechtswetenschappen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
hopje

Re: Discrimineren mensenrecht

Als je gelooft in vrije associatie, dus het samenwerken op vrijwillige basis, zoals een liberaal als Storme of ook anarchisten doen, dan behelst dat ook de vrijheid om niet met sommigen te willen samenleven of samenwerken.

De consequentie hiervan is ook dat elk individu dan het recht heeft om te discrimineren, dus het recht om niet samen te willen werken met sommige mensen op welke grond dan ook. Een verbod op discriminatie is dan namelijk de dwang van overheidswege om samen te werken met iemand waarmee je dat liever niet doet.

In een liberale of anarchistische samenleving mag iedereen dus zelf bepalen met wie hij samenleeft en samenwerkt. Uiteraard mag in een liberale of anarchistische samenleving ook iedereen oproepen tot een boycot van degenen die discrimineren op grond van ras of afkomst. Ook (het oproepen van) een boycot is een gevolg van het recht op vrije associatie en van vrije meningsuiting.

Dat laatste geldt in een liberale of anarchistische samenleving ook onverkort. Vrijheid van meningsuiting, juist ook voor die meningen die door een meerderheid als controversieel of kwetsend gezien kunnen worden.

Terug naar “Politicologie en Economie”