Tijdens de laatste schoolsportdag liet ik (als rokende 47-jarige op notabene Jerusalem-nikes) op een hindernisbaan in een gymzaal (korte bochtjes, toestellen, evenwicht etc) ruim ¾ van een VMBO-3 klas op sportschoenen achter me qua tijd. Dat had ik glansrijk moeten verliezen van 95 % van de klas. De motorische vaardigheden van de gemiddelde scholier zijn ridicuul, niet het vak L.O.
Of misschien ben jij wel een beer van een vent.
In alle ernst, het verbaasd me niet.
Ik moet wel een klein beetje nuanceren dat kindjes van 15 jaar oud meestal fysiek nog niet volwassen zijn (vooral de jongens) maar desalniettemin zouden ze een rokende 47-jarige man moeten kunnen verslaan.
Het viel mij in mijn 1ste jaar op hoe veel moeite veel medestudenten hadden om de berg op te geraken naar de les (jawel, wij moeten elke ochtend half slapend een berg op fietsen
). Er zijn natuurlijk ook veel jongeren die wel voldoende aan sport doen (1 op 3 schat ik) maar al die jongeren die niet aan sport doen hebben de fysiek van een krant doordat zij een totaal sedimentaire levensstijl hebben. Nu ben ik zelf nog jong maar ik kan wel waat oorzaken bedenken voor de sedimentaire levensstijl in vergelijking met enkele decennia geleden;
- kindjes speelden veel meer buiten met al dan niet eigengemaakt speelgoed. Nu zitten ze achter de TV en PC.
- jeugd sport minder in clubverband, ook minder competitief op lagere niveaus door de achterstand in conditie (zie 1)
- de auto is meer beschikbaar. Zelfs veel 18-jarige snotneusjes hebben al een auto tot beschikking wanneer ze in hun studentenstad zijn.
Hierdoor fietsen en wandelen ze te weinig.
Jeter, vielen dank voor dat lijstje. Ik had die bron nog niet, best interessant om te lezen. Ik heb er eens vluchtig naar gekeken (nogal ambetante layout, nietwaar?). Op het eerste oog lijkt het mee te vallen, de percentages zijn hoger dan dat ik verwachtte maar als je wat kritischer kijkt dan kan je toch wat vraagtekens plaatsen.
Zwemmen, Badminton, Fitness, Golf, Paardrijden, Tennis en volleybal zijn een groot deel van de sporten die veel beoefend worden.
Nu ga ik wat mensen tegen hun been schoppen maar vaak is het beoefenen van deze sporten weinig intensief (van de Nederlandse uitvinding korfbal weet ik te weinig, daarom laat ik dat buiten beschouwing), minder intensief dan bijvoorbeeld tuinieren.
Badminton, volleybal en tennis zijn alleen maar intensieve sporten als je ze op een hoog niveau speelt, juist omdat je bij een gebrekkige techniek niet in een hoog tempo met een grote precisie kan spelen. Paardrijden en golf zijn per definitie geen intensieve sporten (qua energieverbranding en aerobe activiteit) (is golf eigenlijk wel een sport?). Met zwemmen en fitness hangt het van de beoefenaar af ofdat het intensief is. Ik doe beiden, neem van mij aan dat het meerendeel maar weinig zijn best doet tijdens zo'n sessie. Met zwemmen zie je veel mensen meer aan de kant staan babbelen dan baantjes trekken, met fitness plaats ik ernstig mijn vraagtekens bij de inzet van veel mensen, zowel bij het lopen/fietsen/steppen als bij de krachtsoefeningen. De duur waarmee ze lopen of fietsen is ook lachwekkend laag (2 keer 10 minuutjes bijvoorbeeld waarmee je net warmt bent).
Kijk eens op de volgende link, vooral voor wie mij niet gelooft en in de aanslag zit om kwaad te reageren omdat ik dit over zijn geliefde sport zeg.
activiteitentabel
Voorbeeldjes: wandelen; 3,5 kcal/uur/kg lichaamsgewicht, volleybal; 3 kcal/uur/kg lichaamsgewicht en paardrijden 4 kcal/uur/kg lichaamsgewicht (evenveel als wanneer je met een tas wandelet).
Met volleybal verbruik je doorgaans dus nog minder energie dan wanneer je rustig wandelt [rr]
Het valt me overigens op dat noch het CBS noch de activiteitentabel het dansen tot de sporten rekenen, onbegrijpelijk aangezien dat nu juist wel sport is in alle opzichten, één die ik helaas niet goed kan
Uithoudingsvermogen, explosiviteit, coördinatie, lenigheid en timing zijn allemaal vereist om goed te kunnen dansen. Je verbruikt er ook aardig wat energie mee, afhankelijk van de stijl natuurlijk.