Één van de beste dingen van dit land, is de vrijheid waarvan wij kunnen genieten. Ik vind onder andere daarom dat een verbod op bestialiteit nergens op slaat.
De vrijheid waarvan wij kunnen genieten........ het komt wel vaker ter sprake dat ons genot zo allesoverheersend en vooral nagestreefd zou moeten worden, of dat nu ten koste gaat van e.e.a of niet. Waarom? Wat maakt ons zulke geweldige wezens dat wij ons dit recht toeëigenen?
Wij doen dieren wel vele ergere dingen aan. Wij laten stieren en hengsten seks hebben met stalen constructies, we binden teven vast zodat ze gedekt kunnen worden, we castreren onze huisdieren op masale schaal, en dan heb ik het nog geeneens over de bioindustrie. Bovendien gaat het overwegende gedeelte van dierenporno over vrouwen die het met mannelijke dieren doen. Het is niet een kwestie van het dwingen van deze dieren om dingen te doen, maar een kwestie van deze dieren de toestemminggeven dingen laten doen. Het is dus geen verkrachting.
Snap ik niet, hoe je dat kunt zeggen. Alsof een dier de natuurlijke "drive" zou hebben om het met dieren van een ander soort te doen (in dit geval de mens). Hoe weet je of dat zo is?
Hopje, ik ben het met je eens, maar het is toch aan het gebeuren. Omdat een groot gedeelte van de maatschappij tegen bestialiteit is, wordt het illigaal. Maar het geeft wel een reden om na te denken. Zeg maar, als heel Nederland van een brug zou springen, dan zou er vast wel iets aantrekkelijks aan zijn.
ALS, ALS, maar het is niet zo, toch? De mening die "heel Nederland" is toegedaan is vast niet gebaseerd op willekeur. Zitten normen en waarden achter, gevoelens, emoties, die weer gebaseerd zijn ergens op. Zo simpel is het niet.
Ten eerste, dat dieren ook ernstigere dingen ondervinden is niet mijn hoofdpunt. Dieren hebben volledig de mogelijkheid om van seks te kunnen genieten, net als de mens en last kan alleen ontstaan als het dier leed ondervindt, ware het fysologisch of psychologisch. Inderdaad, dit leed veroorzaken is dierenmishandeling, en ik ben tegen bestialisten die hun lust boven het welzijn van het dier plaatsen. Volgens de huidige wetgeving is dergelijke bestialiteit ook verboden, de nieuwe wetgeving wil dit verbod algemeniseren.
Proef hier een verschil waar ik niet van overtuigd ben. Hoe bepaal je het verschil tussen bestialiteit die een dier leed doet, en bestialiteit die dat niet doet? Trek een analogie naar kinderporno, naar kindermisbruik, en je kunt je eigen argument net zo makkelijk toepassen, waarbij het net zo weinig betekent. Je bent tegen kinderporno als het een kind leed doet, anders niet. Zijn er niet een aantal vragen die je over het hoofd ziet? De belangrijkste: hoe bepaal JIJ dat een ander wezen leed ondervindt?
P.s. Eigenlijk vind ik ''vrijheid'' wel een goed argument om zomaar wat te doen. Zolang het anderen geen leed bezorgt, mag een mens doen wat hij of zij wil. Zelfs als het een dier zou schaden; ik geloof niet in dierenrechten.
Iig wordt je hier duidelijk: dieren hebben volgens jou geen rechten. Ons bezit, en ze voelen toch niks? Enfin, daar is de andere topic over, maar hee, het werd al eerder gezegd: wel eens een dier in nood horen gillen? Moet je wel van bepaalde makelij zijn, wil dat je helemaal niets doen.... Een argument in deze discussie als het om leed gaat. Nog steeds de vraag: hoe bepaal je of een dier lijdt?
Ik ben het er niet mee eens dat de dingen die wij goor winden gewoon verboden mogen worden. Bijvoorbeeld, ik walg van frikandellen, maar ik vind dat de overheid geen recht heeft frikandellen te verbieden. Ik vind dat de overheid met betere argumenten moet komen dan 'wij vinden het niet netjes.' U ook niet?
Een frikandel vind je goor omdat je niet van de smaak houdt of weet wat erin zit. Seks met dieren vind je goor omdat het bepaalde gevoelens in je losmaakt. Belangrijk verschil en de vraag: waar komen die gevoelens vandaan, en waarom voelen zoveel mensen hetzelfde?
Ik vind bestialiteit wel goor, maar of het verboden moet worden...Ik bedoel, de hond van een kennis neemt soms zelfs het initiatief! En of dieren lijden is ook maar de vraag. Een koe heeft er echt geen last van als een mens met zn, in vergelijking, ielige pikkie er even doorheen komt walsen, en het is al helemaal geen dierenmishandeling als een mannelijke hond een vrouw neemt (waar heeft die hond last van?). Ik vind het ook wel best raar dat dit aan de orde wordt gesteld, maar dat de bio-industrie die wet-technisch 100% strafbaar is heel gewoon wordt gevonden
Ik vraag me ook af waarom de PvdD het niet aan de orde heeft gebracht.
De hond van de kennis neemt dit initiatief omdat hij niet in staat wordt gesteld om lekker zijn gang te gaan met zijn soortgenoot. Bovendien ziet een hond zijn baas als deel van de roedel, de baas van de roedel, het alpha mannetje of vrouwtje. Voor hem ben je dus een hond.
Voor de meeste dieren geldt dit niet.
Wetten zijn regels, waarbij plichten worden gecreëerd zodat er rechten komen. Aangezien dieren niet in dit systeem zitten, worden er plichten op mij gestapeld, omdat dierenliefhebbers het recht willen hebben een gerust gevoel te hebben voor hun huisdieren. Ik heb geen zin om mijn persoonlijkheid aan te passen zodat een handje vol mensen zich beter voelen.
Dat zal de psychopaat ook wel zeggen. Hee, ik heb geen zin om mijn persoonlijkheid aan te passen, alleen maar omdat jij bang bent dat ik jou ga verkrachten of vermoorden. Non-argument. Het feit dat dieren niet in het systeem zitten maakt ze nog geen vrijwild voor jouw lusten. Misschien wordt het daarom juist wel tijd om ze WEL in het systeem te plaatsen. En, het gaat er niet om dat dierenliefhebbers rustig willen slapen, het gaat hen om de dieren ZELF, die zij graag rechten willen toekennen omdat zij dierenleed willen voorkomen.
Dit betekent niet dat ik de schedels van zeehondjes wil inslaan voor de lol, maar wel dat men wat mij betreft gewoon vlees mag eten, dierenproefen mag doen en bond van ze mag maken.
Bon
t hebben we niet nodig (dient alleen maar ons GENOT), vlees hebben we misschien wel nodig (zijn we nog niet helemaal over uit geloof ik), en dierproeven, tja, als er alternatieven voor zijn juich ik die toe. En ja, het accepteren van dierproeven totdat er goede alternatieven zijn is dubbel, en ik schaam me er dan ook lekker voor. De vraag hoe dan ook is altijd, waar is de grens. En als de grens is: dierleed, dan doemt vanzelf weer de vraag op: hoe weet ik zeker dat een dier niet lijdt en is het niet mijn PLICHT om daarachter te komen? Als niet, waarom dan niet?
Mij komt dit vreemd voor: welke grond heb je om een levend wezen tot je bezit te maken, als zou het gaan om een verbruiksgoed dat je net zo goed weggooit na consumptie? Vanwaar het idee dat wij ons als mens boven andere dieren kunnen plaatsen? Of kan je dan net zo goed een ander mens tot je bezit maken?
Inderdaad, waar ligt de grens?
Maar dat een wet niet te handhaven is, is niet een reden hem niet te hebben. Wat wel een reden is, als je terug komt op dierenrechten: Hebben wij het recht om het dierenseksleven te bepalen? Wij vinden niet dat wij een dier mogen verleiden, maar wel dat we ze mogen castreren en mogen fokken. De enige reden dat wij zo tegen bestialiteit zijn, is die eerste reactie die wij krijgen: '' Maar dat is toch goor?''
Een dier verleiden: hoe kom je erbij? Je doet nu net alsof dieren zitten te wachten op hun kans om seks met mensen te hebben. Ineens hebben dieren wel rechten, en wel het recht om, eenmaal verleid door een mens, seks met hem te hebben. We mogen ze gebruiken, misbruiken, ze zijn ons eigendom, hebben geen recht, maar DIT specifieke recht hebben ze dan wel? Waarom???????
Gouden Bikini schreef:Absurd en wereldvreemd
In het sexmuseum in Amsterdam zie je onder andere een levensgrote foto van een vrouw die door een hond geneukt wordt. Op z'n hondjes. De beschrijvende tekst legt uit dat sommige diersoorten moeilijk en sommige makkelijk aan te zetten zijn tot dit gedrag. Als je een dier makkelijk kunt aanzetten tot dit seksueel gedrag, dan is mijn conclusie dat hij het niet vervelend vindt. Dus strafbaar stellen van seks met alle soorten dieren is sowieso absurd.
Als seks met dieren al een schending van dierenwelzijn is, dan zou je per diersoort en per ras moeten gaan vaststellen of dit het geval is. Het is nogal wereldvreemd om menselijke gevoelens en ethiek over seksualiteit ongewijzigd van toepassing te verklaren op dieren. Gaan we straks ook een hengst straffen die met een ezel paart? Of mogen andere diersoorten dan de mens het wel met elkaar doen?
Bij sommige diersoorten, bijvoorbeeld eenden, komt verkrachting vaak voor. Gaan we straks woerden straffen die een eend verkracht hebben?
Ik kan maar één conclusie trekken: Als iemand zijn hond wil neuken, moet hij dat zelf weten.
Hengsten en ezels lijken nog steeds meer op elkaar dan hengsten en mensen, vind je niet? Er ZOU wellicht wel eens een biologisch, natuurlijk iets achter kunnen zitten waarom hengsten het meer op ezels dan op mensen hebben voorzien.
De diersoorten die je noemt, die makkelijk tot bepaald gedrag aan te zetten zijn, daarover zou ik zelf denken dat dat de soorten zijn die in het groepsverband de mens als eigen diersoort gaan zien (honden bijvoorbeeld, the leader of the pack).
Daarmee hebben we dan volgens mij ook meteen de essentie te pakken: hoe liggen nu de machtsverhoudingen tussen sekspartners? Is het niet zo, dat ethisch gezien, elke vorm van seks afgekeurd zou moeten worden op het moment dat de machtsverhoudingen scheef liggen? Daar, waar de ene partij wellicht niet in staat is om "nee" te zeggen?
Je hebt gewoon geen seks met iemand (mens of dier) als je niet zeker weet of de ander dat ook daadwerkelijk wil? Lijkt me een mooie stelregel.