Lees hier het verhaal volgens Kijk
Lees hier het verhaal volgens Nu.nl (inclusief video)
Lees hier het verhaal volgens Elsevier
Lees hier het verhaal volgens BBC
I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use.
-Galileo Galilei
Ik ben het helemaal met Galilei eens. Ik begrijp dus ook niet waarom je met dit citaat komt.@Hildebrand: "I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use." -Galileo Galilei
Dat zou betekenen dat we niet alleen zijn, en dan zouden veel mensen op een andere manier naar het aardse leven gaan kijken.Is het echt zo belangrijk voor je dat er leven op andere planeten wordt ontdekt? Stel je voor dat het aardse leven uniek is, wat dan? Beetje eng misschien?
Om zekerheid te krijgen of er op een planeet buiten ons zonnestelsel leven bestaat is een zodanige investering vereist dat dit mijns inziens nooit van de grond kan komen. Telescopen in de ruimte kunnen hooguit een indicatie geven, en hoewel dit voor wetenschappers voldoende kan zijn te stellen dat er leven is gevonden, blijft dit in essentie natuurlijk een aanname. Zeg nooit nooit, dat weet ik ook wel, maar heus, zekerheid krijgen is waarschijnlijk onmogelijk.
Gewoon een observatie... is het niet heel vreemd dat aan de ene kant veel mensen heel graag aliens willen ontdekken en leren kennen. Maar de "aliens" die in de bijbel beschreven worden wil men niet accepteren. Wat als de enige aliens die daadwerkelijk te vinden zijn al in de bijbel beschreven worden? Stel dat ze ons daadwerkelijk gemaakt hebben?
Zeker, al helemaal als zei inderdaad onze planeet gemaakt zouden hebben. Ik wil wel van ze leren, en een hoop met mij.
Zoek maar op google. Iets met 'Darwin' geloof ik.Anyway, Hildebrand, men is al láng bezig met een telescoop die dat gaat doen. Ik kan me alleen de naam van de missie niet meer herinneren.
Gegevens van een ruimtetelescoop die naar leven zoekt zullen 'multi-interpretabel' zijn, of anders gezegd: voor meerdere uitleg vatbaar. Directe waarneming van leven is met zulke apparatuur onmogelijk, en dus blijft elk 'bewijs' discutabel. Om zekerheid te krijgen zul je er naar toe moeten gaan. De kans dat dit gebeurt is zeer klein.Wat je bedoeld met "dan is het een aanname" is me ook een raadsel, het is gewoon waargenomen data hoor die je met een telescoop ontvangt.
Multi-interpetabel? Kun je daarvan een voorbeeld geven? Ik bedoel, als je een bepaald infra-rood spectrum terug krijgt wat overeenkomt met plantengroei, dan weet je dat er iets zit. Het probleem is wel, dat we niet weten wat wel en niet leven is. Wie weet wat er op die planeet zit wat we misschien verre van herkennen als leven, idem voor zei tegenover ons.Gegevens van een ruimtetelescoop die naar leven zoekt zullen 'multi-interpretabel' zijn, of anders gezegd: voor meerdere uitleg vatbaar. Directe waarneming van leven is met zulke apparatuur onmogelijk, en dus blijft elk 'bewijs' discutabel. Om zekerheid te krijgen zul je er naar toe moeten gaan. De kans dat dit gebeurt is zeer klein.
Zou best kunnen, ik ben benieuwd.Zoek maar op google. Iets met 'Darwin' geloof ik.
En wat wil je daarmee zeggen
waarom is dat niet mogelijk? Het Darwinisme is toch juist op natuurlijke selectie gebaseerd- en selectie betekent altijd in bepaalde mate vooruitgang. Komen we wel weer bij het punt hoe het leven dan is ontstaan, maar als we even uitgaan van die allereerste 'per ongeluk' ontstane prokaryoot.. Waarom zou dat niet net zo goed op een andere planeet kunnen gebeuren? Het heelal is zo enorm groot, en bestaat al zo enorm lang.. Het zou eerder bijzonder zijn als er nergens anders leven is. En als je eenmaal die eerste levensvorm hebt, is het hek van de spreekwoordelijke dam..Wat betreft de aannemelijkheid dat er buitenaards leven bestaat, denk ik dat men moet afleren al te grote verwachtingen te hebben. Ten eerste omdat het mogelijk helemaal niet bestaat: het Darwinisme meerdere malen onder verschillende omstandigheden herhaalt? Ten tweede, omdat - indien het zou bestaan, en hoe kom je daar achter als je onderzoeksgebied zich op tientallen lichtjaren afstand bevindt, wij daar waarschijnlijk nooit in direct contact mee zullen komen en uitsluitsel derhalve onmogelijk is.