De voorbeelden die je geeft zijn heel erg specifieke beroepen. Niet iedereen wordt chirurg, en dus hoeft niet iedereen die dingen uit zijn hoofd te kennen.
Ik ben het niet met jouw eens dat mijn voorbeelden specifiek zijn. Sowieso geldt dit voor alle exacte- en toegepaste wetenschappen; dat zijn veel beroepen hoor en nog meer mensen.
Degene die dat wel worden moeten dat ook, en die kunnen dat ook (zo niet dan halen ze hun opleiding niet)
Deze veronderstelling klopt niet!
Ik heb een exact VWO-diploma gehaald, ik heb niet geleerd om veel informatie op te slaan en te reproduceren. Ik ben voor het grootste deel op basis van inzicht en aanleg doorheen het VWO gerold, ik had absoluut geen studievaardigheden. Als ik op de meer traditionele (Vlaamse of oud-Nederlandse) wijze les zou hebben gehad dan had ik wel die studievaardigheden ontwikkeld, al voor de start van mijn studie.
Dit verklaart wellicht ook waarom zo enorm veel studenten het 1ste jaar niet in 1 keer halen in Nederland terwijl de Vlaamse studenten in Nederland roepen dat ze dezelfde studie nogal eenvoudig vinden. Andersom zie je in het Vlaamse onderwijs bij mijn studierichting dat de Nederlandse studenten opvallend veel slechter presteren.
Het is niet allemaal slecht, zo had mijn scheikundeprof gemerkt dat Nederlanders bepaalde vragen beter konden oplossen (beetje VWO-examenstijl; verhaalberekeningen) maar dit is dan de positieve uitzondering.
Basis kennis is inderdaad wel nodig, en leren hoe je informatie moet onthouden en waarom je informatie moet onthouden, echt praktische dingen dus.
Daar zijn we het dus over eens.
Het verschilt allemaal maar wat je wilt, en dat is ook belangrijk: leren erachter te komen wat je wilt en wat je kunt en wat je zou willen kunnen.
Kijk, dat is nu juist het punt. De meesten weten op die leeftijd nog niet wat ze gaan willen in de toekomst, dus moet je die kinderen zo'n breed mogelijke basis geven waarmee ze zo goed mogelijk beslagen ten ijs komen.
@Benm
Ik ben het helemaal met je eens; ook ik zie dit met lede ogen aan en ik geloof er sterk in dat dit heeft geleid tot een sterke achteruitgang van de kwaliteit. Wanneer dat op het hoogste niveau gebeurt maak ik me zorgen want de enige manier om dat te herstellen is door buitenlandse expertise in te gaan huren. Als de academici straks onvoldoende geschoold zijn, dan gaat dat doorwerken naar de lagere niveaus.
De fundamentele wetenschap is enorm belangrijk, het kenmerk ervan is dat je nooit van te voren weet wat wel en niet nutig is maar dat het wel de drijvende kracht achter onze technologische vooruitgang is. Vrijwel alle apparaten en machines die wij nu hebben hebben wij te danken aan de fundamentele wetenschappen. Zonder fundamentele wetenschappen geen Playstation, DVD, Stereotoren, PC, GPS, wetenschapsforum, operaties enz.
Met dingen als rekenmachines heb ik verder weinig probleem.. hoofdrekenen moet je leren op de basisschool, maar om nou complete tentamens uit je hoofd te gaan rekelen is vooral irritant - dat draagt niet meer bij aan iemands vaardigheden.
In ieder geval zouden de PABO-studenten dan niet meer een slechtere rekenvaardigheid hebben dan de 20% beste leerlingen op de basisschool.
Om dat irritant te noemen is niet fair, de onderwijzers kunnen de examens zo opstellen dat je alle sommen uit jouw hoofd kan uitrekenen zonder al te veel moeite, dat valt nogal mee.
Ook ik heb niets tegen een rekenmachine, integendeel. Wel heb ik er iets op tegen als mensen door het rekenmachientje lui worden en afleren om gewoon uit het hoofd te rekenen. Rekenen is meer dan het verbeteren van die ene vaardigheid, je ontwikkelt en onderhoudt ook een deel van jouw intelligentie.