Puzemuze schreef:>> Is er ooit bewezen dat voor elke levensvorm in het heelal water nodig is en een atmosfeer met de juiste ingredienten?
Ja, dat vraag ik me nou ook af. Het is toch heel beperkt om te stellen dat álle levensvormen net als wij water en een bepaalde atmosfeer nodig hebben? Daarom heet het levensvórm lijkt me, omdat er verschillende versies van zijn?
Er is geen voorwaarde voor leven dat er water moet zijn, maar het is een hulpmiddel in de zoektocht in de gigantisch grote hooiberg. Water heeft een aantal eigenschappen welke ideaal zijn voor leven:
- pH neutraal (vrije electronen)
- warmte buffer (water houdt warmte makkelijk vast, maar kost relatief veel energie het op te warmen)
- warmte wordt heel makkelijk verspreidt door water
- relatief veel stoffen lossen op in water
- hoge oppervlakte drukte, zodat er relatief kleine vaten gebruikte kunnen worden (bloed en/of planten)
Maar zoals je al zei kan er net zo goed leven zijn op een basis van iets anders dan water, zonder dat we dit hebben opgemerkt. Zo-ook de eiwitten die we kennen op C (koolstof) gebaseerd zijn, kan dit waarschijnlijk ook S (zwafel) zijn.