Puzzel Puzzels
dumery
Artikelen: 0

Osmose

Mijn eerste vraagje, zijn deze 2 deffinities correct? (ik weet dat je kan opzoeken op wiki en zo maar ik heb ze zelf geformuleerd aan de hand van verschillende site's en wil weten als deze correct zijn)

Diffusie is het verschijnsel waarbij twee stoffen zich geleidelijk en spontaan met elkaar mengen, dit gebeurt van hoge concentratie naar een lage concentratie.

Bij osmose gaat een vloeistof waarin stoffen zijn opgelost zich van lage naar hoge concentratie begeven doorheen een halfdoorlatend membraan.( een semi-permeabele wand).

Als verschillende zoutconc. dezelfde conc willen bereiken, en de conc in de lichaamssappen( van de krokodil) is hoger dan de conc. in de cellen. Dan gaat er water uit de celen gaan. Zodat de conc zout in de lichaamssappen= conc zout in de cellen. Dit water gaat uit de cellen door osmose. Maar het zout kan niet door het celmembran heen dus kan alleen water door osmose verplaatsen.

mijn 2de vraagje:Is het correct wat ik schrijft ( hoe ik osmose gebruik in deze tekst bedoel ik)

bedankt

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Klintersaas
Social:

Re: Osmose

Ik zou andere definities geven voor diffusie en osmose, maar op het eerste zicht lijken de jouwe me correct.

Verder weet ik eigenlijk amper iets over de lichaamssappen van krokodillen, maar ik veronderstel dat je uitleg juist is.

(P.S.: In plaats van concentratie af te korten als conc. kan je beter het officiële symbool [...] gebruiken. [zout] lees je dan als "de concentratie van het zout".)
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

oscar2

Je definitie van osmose wekt een beetje de indruk dat ook de opgeloste stof door het membraan gaat. Dat is natuurlijk niet zo. Maar verder klopt het wel.

Bij de tekst zou ik zeggen: gebruik je definitie. Je hoeft niet meer te zeggen dat het zout van buiten naar binnen wil. De concentratie is buiten hoger dan binnen maar het celmembraan is impermeal (voor het zout) dus gaat het water naar binnen. Overigens niet perse tot de concentraties gelijk zijn. Het concentratieverschil neemt inderdaad af (door verdunnen) maar ook neemt de druk in de cel toe. De instroom gaat door tot die twee in evenwicht zijn (de osmotische druk is dan gelijk aan de werkelijke.)
dumery

oscar2 schreef:Je definitie van osmose wekt een beetje de indruk dat ook de opgeloste stof door het membraan gaat. Dat is natuurlijk niet zo. Maar verder klopt het wel.

Bij de tekst zou ik zeggen: gebruik je definitie. Je hoeft niet meer te zeggen dat het zout van buiten naar binnen wil. De concentratie is buiten hoger dan binnen maar het celmembraan is impermeal (voor het zout) dus gaat het water naar binnen. Overigens niet perse tot de concentraties gelijk zijn. Het concentratieverschil neemt inderdaad af (door verdunnen) maar ook neemt de druk in de cel toe. De instroom gaat door tot die twee in evenwicht zijn (de osmotische druk is dan gelijk aan de werkelijke.)
u zegt hier: dus gaat het water naar binnen

ik dacht juist dat het water naar buiten ging (dus uit de cel)? want zo wordt de [zout] toch hoger in de cel?

( want osmose is van laag naar hoog, dus de hoge [zout] zit in de lichaamssappen waardoor water naar daar gaat toch )
sdekivit

door osmose zal het water inderdaad de cel uit gaan: immers je wilt een situatie hebben waar [zout] zowel binnen als buiten de cel gelijk is. Dat kan alleen door de hogere [zout] buiten de cel te verlagen en dus met water uit de cel te 'verdunnen'.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

oscar2

Ja jullie hebben gelijk. De druk in de cel neemt alleen toe als er buiten te weinig zout is. Nu gaat het proces inderdaad door tot de zoutconcentratie binnen en buiten gelijk is. Het celmembraan kan immers geen tegendruk bieden tegen een volumeafname. Sorry voor de verwarring.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!